Кафедра "Вища математика"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/7491

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/vm

Напевно відомо, що в 1923 році в ХТІ вже була кафедра математики, а її першим керівником був Бржечка Володимир Фомич. Кафедра вищої математики є одним із найстаріших підрозділів нашого університету. Дисципліни вища математика та нарисна геометрія викладалися починаючи з 1885 року.

У джерел розробки методики викладання математики стояли найвидатніші вчені, академіки Олександр Михайлович Ляпунов, Володимир Андрійович Стеклов й інші. Колектив кафедри намагається на всіх етапах її становлення й розвитку зберігати традиції, закладені засновниками кафедри, продовжує наукову працю, розвиває закладені напрямки в сучасній математичній підготовці студентів університету. Щорічно навчаються математиці майже чотири тисячі студентів денного відділення.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту механічної інженерії і транспорту Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут .

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: доктор фізико-математичних наук, доктор педагогічних наук, 2 доктора технічних наук, 8 кандидатів наук; 4 співробітника мають звання професора, 8 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 22
  • Ескіз
    Документ
    Лекція-презентація як сучасна форма викладання природничих дисциплін
    (Вінницький національний технічний університет, 2020) Гиря, Наталія Петрівна; Дімітрова-Бурлаєнко, Світлана Дімова
    Розглядаються принципи створення ефективної лекції-презентації з природничих дисциплін для аудиторного та дистанційного навчання студентів інженерних спеціальностей.
  • Ескіз
    Документ
    Етапи розвитку креативних можливостей студентів в процесі вивчення курсу вищої математики
    (Херсонський державний університет, 2020) Гиря, Наталія Петрівна; Дімітрова-Бурлаєнко, Світлана Дімова
  • Ескіз
    Документ
    Формування креативної складової майбутнього інженера
    (2020) Дімітрова-Бурлаєнко, Світлана Дімова; Гиря, Наталія Петрівна
  • Ескіз
    Документ
    Розвиток креативних здібностей студентів у процесі викладання вищої математики
    (Видавничий дім "Гельветика", 2019) Дімітрова-Бурлаєнко, Світлана Дімова; Гиря, Наталія Петрівна
    Досліджені особливості розвитку креативної компетентності студентів технічних вузів у процесі викладання курсу з вищої математики. Визначено основні психолого-педагогічні підходи щодо розуміння поняття "креативна компетентність інженера". Креативна компетентність, як складова професійної компетентності інженера, обумовлена необхідністю розвитку творчих здібностей студента технічного університету з метою прояву ініціативи, самостійності, творчості та дослідницьких здібностей у його майбутній інженерній діяльності. Вища математика дає можливість майбутньому інженеру навчитися краще розуміти сенс поставленого перед ним завдання, вміти правильно й логічно міркувати, отримати навички алгоритмічного мислення. Взагалі, вища математика, як навчальний предмет, потрібна для інтелектуального розвитку особистості. Важко уявити собі галузь науки, яка могла б вирішувати свої завдання без застосування знань з математики та використання математичних методів для розв'язання поставлених задач. У роботі також окреслюються групи методів та підходів, які використовуються у процесі викладання вищої математики для формування необхідної компетенції. Зроблено висновок, що застосування змішаної моделі навчання у математичних дисциплінах значно підвищує зацікавленість студентів в освоєнні дисципліни, надає викладачу більше інструментів та можливостей для формування креативної складової, стимулює студента до пізнавальної та самостійної роботи, надає більше можливостей для розширення й поглиблення знань та формування необхідних навичок та якостей, зокрема, креативності, тобто створює концепцію розвитку нової педагогічної технології в організації навчання. У статті відокремлені етапи розвитку креативних можливостей студентів в процесі вивчення курсу вищої математики в технічному університеті: 1 – мотиваційний (вивчення літератури, підвищення мотивації вивчення за рахунок постановки завдань з інших областей знань; ознайомлення з основними поняттями); 2– підготовчий (здійснення спільної з викладачем творчої діяльності); 3 – дослідницький (спільне, групове та індивідуальне рішення задач творчого характеру); 4 – компетентнісний (самостійна творча математична діяльність).
  • Ескіз
    Документ
    Метод проєктів: формування ключових компетентностей при вивченні вищої математики
    (Technická univerzita v Košiciach, 2020) Гиря, Наталія Петрівна; Дімітрова-Бурлаєнко, Світлана Дімова; Бурлаєнко, Вячеслав Миколайович
    В даній статті проводиться дослідження реалізації сучасних освітніх стандартів в навчальному процесі з вищої математики на основі системно-діяльнісного підходу. Одним з варіантів впровадження такого підходу можна вважати проєктний метод навчання, який об'єднує в собі проблемний підхід з дослідними і пошуковими методами навчання, формуючи у студентів здатність самостійно мислити, добувати інформацію і застосовувати її на практиці. Традиційно при вивченні дисципліни "Вища математика" використовують підходи, які спрямовані саме на запам'ятовування інформації та накопичення знань, але застосування методу проєктів дозволяє відхилитися від звичного шаблону. Метод проєктів у викладанні вищої математики є рефлексивно-інноваційною технологією навчання, спрямованою на максимальне розкриття творчих можливостей майбутнього фахівця.
  • Ескіз
    Документ
    Науковi пiдходи до визначення поняття "креативна компетентнiсть" майбутніх iнженерiв
    (Technická univerzita v Košiciach, 2017) Дімітрова-Бурлаєнко, Світлана Дімова
    Сучасна світова тенденція у розвитку освіти висуває нові вимоги до підготовки студентів вищих навчальних закладів, зокрема технічних, які полягають у тому, що набуття тільки спеціальних професійних знань вже не є достатнім для того, щоб бути конкурентоспроможним фахівцем. У цій роботі автор проводить аналіз наукових підходів до визначення поняття креативної компетенції в психолого-педагогічних дослідженнях, акцентуючи необхідність розмежування категорій "творчість" і "креативність" в залежності від результату діяльності. Креативна компетентність конкретизована автором як здатність особистості до варіативності, гнучкості, інноваційної інтелектуальної діяльності, що передує процесу творчої дії. Автор акцентує увагу на тому, що креативність не є вродженою характеристикою індивіда, а може бути сформованою завдяки особливим умовам виховання та навчання. Автор зазначає, що формування креативної компетентності повинно стати невід'ємною частиною професійної освіти майбутнього інженера.
  • Ескіз
    Документ
    Ґенеза поняття "креативна компетентність" у контексті психолого-педагогічних досліджень
    (Діса Плюс, 2017) Дімітрова-Бурлаєнко, Світлана Дімова
    У статті розглянуто наукові погляди на визначення поняття "креативна компетентність". Проаналізовано основні підходи до розуміння суті креативності у сучасній науковій літературі. Автор зазначає, що креативність носить інтегративний характер, нерозривно пов'язана із інтелектуальною, емоційною, рефлексивною, вольовою, мотиваційною і діяльнісною сферами особистості. Автор простежує взаємозв'язок між поняттями "творчість" і "креативність" і робить висновок, що креативність і творче мислення як особистісні категорії є обов'язковим компонентом у складі професійної компетентності будь-якого фахівця. Виходячи з аналізу поняття креативної компетентності, стверджується, що вона включає в себе мотиви, цілі, ціннісні орієнтації, знання, вміння, навички. В кожному компоненті креативність виявляється на різних рівнях діяльності. Доведено, що креативна компетентність конкретизується автором як складне особистісне утворення, що охоплює сферу інтелекту, емоцій, моральних цінностей та уможливлює на принципово новому, інтегративному рівні перенесення набутих компетентностей з однієї галузі життєдіяльності в іншу з метою або досягнення принципово нового результату діяльності, або виконання діяльності на принципово новому якісному рівні. Підкреслено, що креативність не є вродженою характеристикою індивіда, а може бути сформованою завдяки особливим умовам виховання та навчання, основними з яких є розвиток особистості, мотивація до творчої діяльності та свобода індивідуальності.
  • Ескіз
    Документ
    Дефініції понять "творчість" і "креативність" у сучасному науковому дискурсі
    (Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, 2017) Дімітрова-Бурлаєнко, Світлана Дімова
    У статті аналізуються позиції науковців щодо дефініції понять "творчість" і "креативність", розглядаються процеси, що позначаються ними; обґрунтовується авторський підхід до визначення зазначених понять. Стверджується, що креативність інтегрована у творчість у понятійному і процесуальному аспектах. Висловлюється думка, що творчість є процесом творчої діяльності, спрямованої на створення якісно нового продукту, на пошук нестандартного рішення задачі, тобто діяльність заради процесу. Креативність, навпаки, є роботою на результат з метою створення кінцевого продукту. Обґрунтовано, інтегративний характер креативності, що нерозривно пов’язана із інтелектуальною, емоційною, рефлексивною, вольовою, мотиваційною і діяльнісною сферами особистості. Наголошено, що креативність не є вродженою характеристикою індивіда, а може бути сформованою завдяки особливим умовам виховання та навчання, основними з яких є розвиток особистості, мотивація до творчої діяльності та свобода індивідуальності. Зроблено висновок, що креативність і творче мислення як особистісні категорії є обов’язковими компонентами у складі професійної компетентності будь-якого фахівця.
  • Ескіз
    Документ
    Розв'язання задач аналітичної геометрії векторним методом
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Дімітрова-Бурлаєнко, Світлана Дімова; Бурлаєнко, Вячеслав Миколайович; Гиря, Наталія Петрівна
    У навчальному посібнику наведено застосування методів векторної алгебри на прикладах розв’язання геометричних задач. Посібник складений у вигляді практикуму з використання техніки векторних перетворень. Кожна задача сформульована та має розв’язок у вигляді, який не залежить від системи координат. Деякі приклади мають також координатну форму знаходження розв’язку. Посібник містить понад 30 вправ та понад 40 завдань для самостійної роботи з підказками та відповідями. Посібник призначений щодо самостійної роботи студентів інженерних спеціальностей.
  • Ескіз
    Документ
    Змішане навчання як складова розвитку креативності студентів
    (ПП Вишемирський В. С., 2019) Гиря, Наталія Петрівна; Дімітрова-Бурлаєнко, Світлана Дімова
    Розглянуто актуальність застосування моделі змішаного навчання у викладанні математичних дисциплін для формування освітнього середовища, що забезпечує розвиток креативності мислення студентів.