Кафедра "Українознавство, культурологія та історія науки"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/4372

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/ukin

Кафедра "Українознавство, культурологія та історія науки" створена в 2018 році на основі об’єднання кафедр: "Етика, естетика та історія культури" (від 1977), "Історія науки і техніки" (від 2004) і "Політична історія" (1920-ті рр.).

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". Основою концепції виховної роботи є гуманізація й гуманітаризація всього навчального процесу.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 1 доктор історичних наук, 8 кандидатів історичних наук, 3 – філософських, 2 – технічних, 1 філологічних; 1 співробітник має звання професора, 13 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 10
  • Ескіз
    Документ
    Становлення гендерної історії та її предмету
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Маліков, Василь Володимирович
    Стаття має на меті виявити особливості формування гендерної історії як наукової дисципліни та розкрити процес становлення і трансформацій предмету гендерної історії у дослідженнях американських, європейських та вітчизняних істориків. Цей процес від початку був пов’язаний з розвитком руху за права людини, фемінізму, боротьбою за гендерну рівність і недискримінацію. Показано плюралізм підходів до вивчення гендерної історії та визначення її предмету з огляду на різноманітність підходів щодо сутності історії та гендеру, їхньої взаємодії з сексуальністю, тілом, ідентичністю, расою, етнічною та національною приналежністю, колоніалізмом, відносинами влади, панування й підлеглості та значення гендеру в історії.
  • Ескіз
    Документ
    Можливості мобільних додатків знайомств для профілактики ВІЛ-інфекції серед уразливої групи ЧСЧ
    (Планета-Прінт, 2020) Маліков, Василь Володимирович
    Одним з ключових викликів для українського суспільства залишається протидія ВІЛ / СНІДу з особливою увагою до вразливої групи чоловіків, які практикують секс з чловіками (ЧСЧ),Найбільш популярний серед ЧСЧ в Україні мобільний додаток для знайомств Хорнет наразі позиціонує себе як світова онлайн соціальна мережа, яка надає можливість геям єднатися зі своєю спільнотою. Соціальна відповідальність компанії проявляється і в існуванні програми «Посол здоров’я» (Health Ambassador), що заохочує користувачів до спілкування на теми сексуального здоров’я, життя з ВІЛ, профілактики ЗПСШ. У доповідіаналізуються можливості і бар'єри платформи для соціальної діяльності у сфері профілактики ВІЛ.
  • Ескіз
    Документ
    Конспект лекцій з навчальної дисципліни "Історії та культура України"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024-02) Гутник, Марина Валеріївна; Дворкін, Ігор Володимирович; Демочко, Ганна Леонідівна; Красіков, Михайло Михайлович; Маліков, Василь Володимирович; Міщенко, Марина Миколаївна; Мотенко, Ярослав Володимирович; Робак, Ігор Юрійович; Телуха, Світлана Степанівна; Фрадкіна, Наталя Володимирівна; Шишкіна, Євгенія Костянтинівна
    Навчальна дисципліна «Історія та культура України» визначається як комплексне вивчення двох ключових гуманітарних наук – історії та культурології. Цей курс не лише розглядає події, що визначали розвиток українського суспільства протягом різних етапів його історії, але також аналізує вплив цих подій на формування та розвиток української культури. Однією з ключових особливостей цього курсу є міждисциплінарний підхід, який сполучає методологічні підходи історії та культурології для глибокого розуміння динаміки культурного та історичного розвитку України. Вивчення матеріалів курсу відбувається на основі хронологічного поділу, який враховує не лише внутрішні етапи розвитку країни, але й взаємозв’язок з загальноєвропейською історією та культурою. Зміст курсу «Історія та культура України» включає в себе розгляд подій від найдавніших часів до сучасності, охоплюючи періоди розквіту та стрімкого розвитку, а також труднощі й випробування, з якими стикнулася українська нація. Важливою складовою курсу є аналіз ключових історичних подій та їхній вплив на розвиток культури, що сприяє розумінню взаємозв’язку історії та культури як взаємозалежних аспектів. Метою курсу є формування комплексного уявлення про еволюцію українського суспільства та його культурних традицій, розкриття основних тенденцій історії та культури України в контексті світового розвитку. Такий підхід дозволяє студентам розуміти не лише фактичні події, але й глибше аналізувати їх в контексті культурного сенсу та ідентичності. Основна мета курсу «Історія та культура України» – подвійна: по-перше, викликати у студентів-першокурсників стале зацікавлення українською історією та культурою, спроможне і після завершення курсу надихати їх поглиблювати свої знання у цій царині, та, по-друге, надати їм початкові навики осмислення історичних і культурних явищ і процесів, які б сприяли оптимізації подальшого самостійного опанування ними різних дисциплін що викладаються у НТУ «ХПІ».
  • Ескіз
    Документ
    Українська культура
    (2021) Маліков, Василь Володимирович; Міщенко, Марина Миколаївна
    Практикум «Українська культура» розрахований для студентів усіх спеціальностей, що вивчають дисципліну «Історія та культура України». Практичні завдання поділені на три блоки – це завдання для домашньої підготовки до семінарів, завдання для аудиторної роботи та тестова база для самоперевірки своїх знань і підготовки до поточного контролю. Завдання подаються у відповідності до тем модулю «Українська культура» курсу «Історія та культура України» і в них пропонуються фрагменти із оригінальних давніх текстів, наукових досліджень та художньої літератури відомих діячів української й закордонної культури.
  • Ескіз
    Документ
    Українська культура
    (2021) Маліков, Василь Володимирович; Міщенко, Марина Миколаївна
    Практикум "Українська культура" розрахований для студентів усіх спеціальностей, що вивчають дисципліну "Історія та культура України". Видання здійснюється у двох частинах, практичні завдання поділені на три блоки – це завдання для позаудиторної підготовки до семінарів, завдання для аудиторної роботи та тестова база для самоперевірки своїх знань і підготовки до поточного контролю. Завдання подаються у відповідності до тем модулю "Українська культура" навчальної дисципліни "Історія та культура України" і в них пропонуються фрагменти із оригінальних давніх текстів, наукових досліджень та художньої літератури відомих діячів української й закордонної культури.
  • Ескіз
    Документ
    Моральні бар'єри на шляху до профілактики ВІЛ-інфекції в ключовій групі ЧСЧ: сучасний виклик в умовах концентрованої епідемії в Україні
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Маліков, Василь Володимирович
    У цій статті аналізуються наявні моральні бар'єри на шляху до отримання послуг профілактики ВІЛ-інфекції для геїв та бісексуалів. Негативні стереотипи, стигматизація і ксенофобія, пов'язані з ВІЛ та гомосексуальністю, інтеріоризована гомофобія посилюють прихований характер епідемії ВІЛ серед спільноти. В умовах рівності, специфічності, гнучкості і безкоштовності послуг профілактики ВІЛ саме моральні бар'єри негативно впливають на їх доступність для ключової групи ЧСЧ.
  • Ескіз
    Документ
    Українська культура
    (2021) Вандишева-Ребро, Надія Валентинівна; Гайдамачук, Ольга Володимирівна; Красіков, Михайло Михайлович; Маліков, Василь Володимирович; Міщенко, Марина Миколаївна; Петутіна, Олена Олександрівна; Фрадкіна, Наталя Володимирівна
    У посібнику розглядаються особливості основних періодів історії української культури в контексті європейської та світової, найзначніші події, діячі культури, факти. Основний акцент зроблений на проблемах вітчизняної художньої культури. Призначено для студентів усіх спеціальностей.
  • Ескіз
    Документ
    Фізична культура і спорт Харківського Політеху. Історія. Досягнення. Перспективи
    (Друкарня Мадрид, 2020) Білоус, Олеся Володимирівна; Блещунова, Катерина Миколаївна; Борейко, Наталя Юріївна; Глядя, Сергій Олександрович; Дворкін, Ігор Володимирович; Долгарева, Марія Георгіївна; Євтифієв, Андрій Сергійович; Кіпенський, Андрій Володимирович; Колесніченко, Андрій Олександрович; Маліков, Василь Володимирович; Мотенко, Ярослав Володимирович; Рибалка, Станіслав Андрійович; Савченко, Леонід Петрович; Телуха, Світлана Степанівна; Шишкіна, Євгенія Костянтинівна; Юшко, Олексій Володимирович
    У науково-популярному виданні викладено історію становлення та розвитку кафедри фізичного виховання Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". Визначено передумови відкриття спеціальності "Фізична культура і спорт". Висвітлено головні спортивні досягнення політехніків. Через призму наукової біографістики показано здобутки викладацького та тренерського складу кафедри фізичного виховання. Для широкого кола читачів.
  • Ескіз
    Документ
    Вивчення історії ЛГБТ-спільноти в міському просторі: доступність джерел та етичні виклики
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Маліков, Василь Володимирович
    Дослідження різних аспектів життя закритих і невидимих соціальних груп у новітній історії України та Слобожанщини пов’язано з необхідністю розв’язання низки методологічних, джерелознавчих та етичних завдань. Відсутність теоретичної рефлексії щодо особливостей вивчення історії ЛГБТ-спільноти та обмежене коло наявних досліджень з цієї теми у вітчизняній науці породжують низку викликів та проблем, на які можливо знайти відповіді, спираючись на досвід американських, британських та канадських вчених, так само як і на настанови вітчизняних дослідниць усної історії. Специфіка доступних для дослідження міського простору в історії ЛГБТ-людей джерел визначається як особливостями репрезентації їхнього досвіду, враховуючи ставлення суспільства та його інститутів до вразливої соціальної групи, так і можливостями самого дослідника до комунікації з ЛГБТ-спільнотою, включеністю тих каналів інформації, якими транслюється відповідний досвід. Найпершим і найважливішим джерелом є усні свідчення безпосередніх учасників та учасниць створення і функціонування низки значущих для ЛГБТ-спільноти місць в публічному просторі міста. Від 2000-х років до сучасності посилюється роль Інтернет-форумів, сайтів, мобільних додатків, а також публікацій в ЗМІ, електронних та друкованих видань, які містять спогади ЛГБТлюдей. Перспективним джерелом залишаються особисті речові, фото і відеоархіви, лише незначну частину яких можна знайти у відкритому доступі. Специфіка кола й доступності джерел обумовлює важливість розробки й дотримання відповідних етичних підходів дослідника. Ключовими принципами мають стати довіра, конфіденційність, а в більшості випадках й дотримання анонімності респондента у комунікації й отриманні усних свідчень, чіткість і відкритість дослідницьких цілей та завдань, проактивність, толерантність і недискримінація, підтримка стійкого і тривалого зв’язку з ЛГБТ-спільнотою, повернення результатів дослідження самій спільноти у вигляді як наукових публікацій, так і науково-популярних видань, заходів, виставок і презентацій. Результати такого дослідження мають спрямовуватися на зміну становища вразливої соціальної групи, подолання бар’єрів на шляху до рівних прав і можливостей, вирішення низки соціокультурних, економічних, медичних та правових проблем, з якими стикається ЛГБТ-спільнота. Проведений аналіз доступності джерел та етичних аспектів і отримані результати знаходять практичне застосування в дослідженні історії ЛГБТ-спільноти і міського простору Харкова.
  • Ескіз
    Документ
    Міжкультурна компетентність у професійній діяльності
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Маліков, Василь Володимирович
    У цій статті автор осмислює роль міжкультурної компетентності у професійній діяльності педагогів і соціальних працівників. Звертаючись до вітчизняних і закордонних кейсів, визначаються зміст, результати впровадження та переваги мультикультурного підходу в освіті та культурній політиці в цілому. Прийняття та захист культурного різноманіття має позитивний вплив на добробут і стабільний розвиток місцевих спільнот, безпечність розвитку сучасного міста та соціальну згуртованість. Показано зв’язок між концепцією мультикультуралізму та важливістю формуванням міжкультурної компетентності для професій соціального працівника і педагога. У дослідженні презентуються результати практичного досвіду викладання міжкультурного підходу в межах циклу тренінгів, спрямованих на формування толерантного ставлення до людей з числа вразливих соціальних груп. Актуалізація базових знань щодо сутності культури, її динамічності і різноманітності, глибше розуміння структури культури та особливостей субкультур є передумовою до опрацювання комплексних тем соціальної вразливості, інклюзії та толерантності. Шляхом освоєння таких понять і феноменів як ідентичність та множинність ідентичностей, соціальні привілеї, права людини, інклюзія та (не)дискримінація можна продемонструвати важливість формування культурної компетентності на індивідуальному рівні та її значення у професійній діяльності. Пропонуються конкретні вимоги і показники, які необхідні для освоєння міжкультурної компетентності у професійній діяльності. Високоосвічені соціальні працівники та педагоги мають потребу в практичних інструментах для успішної діяльності в сучасному багатоманітному культурному просторі.