Кафедра "Технологія переробки нафти, газу і твердого палива"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/7696

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/fuel

Сучасна назва – кафедра "Технологія переробки нафти, газу і твердого палива", попередня – "Технологія палива та вуглецевих матеріалів".

У перші роки існування ХПІ їх попередниці входили до складу хімічного відділення. Усі розділи хімії спочатку були представлені однією кафедрою хімії, з часом створювалися кафедри технологічного профілю, зокрема з хімічної технології мінеральних речовин та барвників. Серед випускових технологічних кафедр хімічного спрямування ХПІ була і кафедра технології органічних та фарбувальних речовин. У 1885 році професор Валерій Олександрович Гемеліан першим почав читати лекції з дисципліни "Хімія та технологія барвників і їх використання".

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту хімічних технологій та інженерії Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

Підготовка здійснюється за такими основними напрямами: – Переробка нафти з отриманням широкого спектру товарних нафтопродуктів; – Проектування устаткування процесів переробки нафти, вугілля та газового конденсату; – Методи оцінки якості нафти, нафтопродуктів (бензину, дизельного пального), вугілля та газу; – Виробництво альтернативного палива; – Переробка нафтошламів; – Виробництво усіх видів мастил та моторних олив, присадок; – Виробництво синтез-газу; – Коксування, газифікація вугілля; – Виробництво графітових матеріалів; – Очищення та знезараження стічних вод.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 3 доктора технічних наук, 4 кандидата технічних наук, 1 доктор філософії; 2 співробітника мають звання професора, 4 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 4 з 4
  • Ескіз
    Документ
    The prospects of obtaining plastic greases from secondary hydrocarbon raw material
    (2018) Grigorov, Andrey; Zelenskii, Oleg; Sytnik, Alexey
    The paper presents the results of producing lubricating grease from industrial and household waste in the laboratory. Partially prepared diesel engine oil SAE 10W-40 was used as a dispersion environment, and high and low pressure polyethylene (household polyethylene bags used) was used as thickener. It has been established that by using selected base oil, thickener and anti-wear additive DF-11, recy-cling oils can be obtained, which will be classified according to DIN 51502 to K2PF-30 and K3PF-30. It is proposed to expand the raw material base for the production of recycling oils through the using of waste industrial, hydraulic, transmission oils, as well as high-boiling petroleum fractions extracted from oil sludge or acidic tar and selective waste distillate oils. On the basis of the analysis of the researching results, it was established that on the basis of exhausting motor oil and polyethylene with the addition of additives of different functional purpose, it is possible to obtain a number of antifriction plastic lub-ricants used in swing bearings, railway and protective greases that can be used in the range of oper-ating temperatures, on average up to 100ºC.
  • Ескіз
    Документ
    Technology of recycling waste lubricant greases
    (2019) Grigorov, Andrey; Nahliuk, Ivan; Zelenskii, Oleg; Ponomarenko, Natalia
    A scheme for the production of plastic greases based on high-boiling fractions of oil sludge and used lubricating oils, as well as polymer waste, in the form of HDPE, LDPE, and PP, that is used as a thickener, has been proposed. Based on the used lubricating oils and polymer thickeners, grease lubricants were obtained. They can be used in the temperature range, on average, up to 80–130 °C (depending on the polymer) and speed mode in the bearing up to 4000 rpm. These greases are not worse in their properties to classical ones; analogs obtained based on distillate fractions, thickened with metal soaps, which are widely used in industry today.
  • Ескіз
    Документ
    Production of plastic lubricants on the basis of waste lubricated oils
    (2019) Grigorov, Andrey; Zelenskii, Oleg; Saienko, Leonid; Zhyrnova, Svitlana
    The results of studies of used lubricating oils, various functional purposes and greases obtained on their use as a thickener 5 wt % of secondary low-pressure polyethylene have been presented. Depending on the operating conditions in the samples of waste oils, the content of water and mecha-nical impurities varies in the range of 0.03-0.3 wt %, 0.08-1.30 wt %. Heating the oils to a temperature of 230°C showed that in the area of heating to a temperature of 200°C, the mass loss and decrease in viscosity are not significant, however, if this temperature is exceeded, an intensive process of destruction of oil hydrocarbons begins, and it will negatively affect the quantitative yield and perfor-mance properties of the lubricant. The obtained results showed that the lower the viscosity of the base oil from which the grease is made, the less stable it is during storage and operation, the worse its adhesive properties. Waste motor and transmission gear oils are advisable to use in the production of antifriction greases while hydraulic and industrial plastic lubricants are better to use in the production of protective greases.
  • Ескіз
    Документ
    The use of processed polyethylene products in the manufacture of plastic lubricants
    (2019) Grigorov, Andrey; Zelenskii, Oleg
    It is proposed to expand the raw material base for the production of greases by using used motor oils and solid waste polyethylene products. The results of a laboratory study have been presented; they made it possible to establish that the optimal concentration of the thickener in oil fluctuates within a rather narrow range of 5.0–7.0 wt%. Thus, the obtained greases are identical in quality to the greases of the type Estan 2 (Exxon Co.) and AGIP Grease CC 2 but are much cheaper in produc-tion. The approach to attracting secondary energy resources to the technological process of greases production will meet the existing demand for lubricants and significantly reduce the envi-ronmental burden on the environment.