Кафедра "Технологія переробки нафти, газу і твердого палива"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/7696

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/fuel

Сучасна назва – кафедра "Технологія переробки нафти, газу і твердого палива", попередня – "Технологія палива та вуглецевих матеріалів".

У перші роки існування ХПІ їх попередниці входили до складу хімічного відділення. Усі розділи хімії спочатку були представлені однією кафедрою хімії, з часом створювалися кафедри технологічного профілю, зокрема з хімічної технології мінеральних речовин та барвників. Серед випускових технологічних кафедр хімічного спрямування ХПІ була і кафедра технології органічних та фарбувальних речовин. У 1885 році професор Валерій Олександрович Гемеліан першим почав читати лекції з дисципліни "Хімія та технологія барвників і їх використання".

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту хімічних технологій та інженерії Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

Підготовка здійснюється за такими основними напрямами: – Переробка нафти з отриманням широкого спектру товарних нафтопродуктів; – Проектування устаткування процесів переробки нафти, вугілля та газового конденсату; – Методи оцінки якості нафти, нафтопродуктів (бензину, дизельного пального), вугілля та газу; – Виробництво альтернативного палива; – Переробка нафтошламів; – Виробництво усіх видів мастил та моторних олив, присадок; – Виробництво синтез-газу; – Коксування, газифікація вугілля; – Виробництво графітових матеріалів; – Очищення та знезараження стічних вод.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 3 доктора технічних наук, 4 кандидата технічних наук, 1 доктор філософії; 2 співробітника мають звання професора, 4 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 97
  • Ескіз
    Документ
    Технологічна переробка полімерних відходів у рідкі палива або їх компоненти
    (Державний біотехнологічний університет, 2024) Шевченко, К. В.; Григоров, Андрій Борисович
  • Ескіз
    Документ
    Ресорбція Ni²⁺, Cd²⁺, Mn²⁺ з системи гумат-метал
    (Vasyl' Stus Donetsk National University, 2022) Руднєва, Катерина Євгенівна; Карножицький, Павло Володимирович
  • Ескіз
    Документ
    Родовища та показники якості бурого вугілля України
    (ТОВ "Гнозіс", 2024) Мірошниченко, Денис Вікторович; Пиш'єв, Сергій Вікторович; Лисенко, Людмила Анатоліївна
    On the territory of Ukraine, brown coal deposits are associated with various types of geological structures: Ukrainian crystalline shield (Dnieper Basin); Dnipro-Donetsk depression; Volyn-Podilsky plate (Prydniester coalfield); depressions (Prykarpatska and Zakarpatska coal-bearing areas); depressions in Neogene sediments (NizhnyDniester area); a number of coal deposits are found in the mountainous part of the Crimea. The lignite deposits of the western regions of Ukraine are characterized by coal bearing, which is confined to Neogene deposits. There are three coal-bearing areas in this territory: Transnistria, Prykarpatska and Transcarpathia. Layers of lignite in these areas are thin, rarely reaching 1–2 meters. The resources of the area are classified as unpromising, only the Ilnytsk deposit in Transcarpathia is developed by industry [3]. As of January 1, 2021, the number of deposits in Ukraine is 80, of which 3 are being developed. The balance reserves of lignite in Ukraine are: – categories A+B+C1 – 2593359.00 thousand tons; – category C2 – 299,181.00 thousand tons. Тhe largest deposits of brown coal of categories A+B+C1 in Ukraine are located in Dnipropetrovsk (1320,644,00 thousand tons), Kirovohrad (750,833,00 thousand tons), and Kharkiv (389,985,00 thousand tons) regions. Some quality indicators were calculated according to the formulas given in the periodical scientific literature and based on our own analyzes of lignite. Lignite reserves of Ukraine were estimated using Ukrainian and international lignite classifications. Data on reserves and indicators of the quality of lignite of Ukraine were taken from the website of the State Scientific and Production Enterprise «State Geological Information Fund of Ukraine». Among the existing classifications, the most suitable for the distribution of lignite of Ukraine is the International code system of lignite, which is regulated in ISO 2950:1974 «Brown coal and lignites – Classification by types on the basis of total moisture content and tar yield».
  • Ескіз
    Документ
    Використання надлишкового циркулюючого газу установок сухого гасіння коксу як альтернативного палива
    (ТОВ "Гнозіс", 2024) Когтін, Артем Анатолійович; Мірошниченко, Денис Вікторович
    Solutions proposed in the article relate to the use of alternative fuel (excess circulating gas from coke dry cooling plants) to obtain thermal and electrical energy at coke oven and by-product plants by using the excess chemical heat of this gas.
  • Ескіз
    Документ
    Раціональне використання коксового дріб'язку
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Сагалай, Дарина Володимирівна; Мірошниченко, Денис Вікторович; Сінкевич, Ірина Валеріївна
    У монографії наведено результати виконаних досліджень щодо визначення сорбційних властивостей коксового дріб’язку та оцінки можливості його використання в якості адсорбентів, а також вивчення властивостей гумінових речовин щодо використання їх для пилоподавлення мікрочастинок коксового пилу.
  • Ескіз
    Документ
    Дослідження гідродинамічних параметрів роторних кавітаторів при обробці нафтових сумішей
    (Національний університет цивільного захисту України, 2023) Лаврова, Інна Олегівна; Копилов, Сергій Олександрович; Владимиренко, Владислава Віталіївна
  • Ескіз
    Документ
    Визначення полімерної сировини для виробництва моторних палив
    (Житомирський державний університет ім. Івана Франка, 2022) Чернявський, Андрій Володимирович; Григоров, Андрій Борисович
  • Ескіз
    Документ
    Dielectric Control of Motor Fuel Compounding Plants
    (2022) Sater, Nabil Abdel; Grigorov, Andrey; Neustroieva, Gelena; Bondarenko, Oleksandr; Matukhno, Vasyl; Vavreniuk, Sergii
    The article proposes the use of operational dielectric control system to increase the efficiency of operation of automatic compounding of motor fuels. These plants are used at oil refining enterprises in Ukraine and are an integral part of the technological chain of the commercial fuels production. It is established that all the main components and additives used for the production of commercial gasoline brands A-92, A-95 and A-98 have higher values (εmix) than straight run base gasoline. And this, in turn, can be used for operational control of the gasoline compounding process. This control can be carried out on the basis of the information received from capacitive sensors which are located in pipelines of the main material streams. Moreover, the control is carried out on the content of components (X, %) or on the value of the octane number (ON, point) of the mixture on the basis of experimentally obtained dependences 𝜀𝜀mix=𝑓𝑓(𝑋𝑋) and ОN=𝑓𝑓(𝜀𝜀mix).
  • Ескіз
    Документ
    Modern Trends in The Use of Additives in Fuel and Oil Materials (Overview)
    (2022) Trotsenko, Oleksandr; Grigorov, Andrey; Nazarov, Valerii; Nahliuk, Mikhail
    Domestic and foreign literature data were reviewed on the conditions and features of additives use, their required content in fuel and oil materials, and the study of their characteristics in order to systematize data on additives used to improve the operational properties of fuel and oil materials. The use of additives in the composition of fuel and oil materials can significantly increase the level of their operational properties, without serious production costs associated with deep cleaning and preliminary preparation of raw products, compounding of raw products, technical re-equipment of production, etc. A list of additives was offered to fuel and oil materials used in the world practice of their production and application, added with dyes. These additives should be included in the main package of production branded premium fuel and oil materials, create their classification, simplify the procedure for identifying different batches, simplify the procedure for transportation, storage and distribution of fuel and oil materials. At the same time, among all the variety of dyes that are currently used for coloring to fuel and oil materials, the most appropriate is to use those that carry out multifunctional properties. These properties, depending on the type of materials, along with the color, can be density, detonation resistance, anti-corrosion. This approach, on one hand, will allow to balance the amount and properties of additives included in the overall package, on the other hand - will reduce production cost of the fuel and oil materials.
  • Ескіз
    Документ
    Recycling of Polymer Waste into Plastic Lubricants
    (2022) Grigorov, Andrey; Sinkevich, Irina; Ponomarenko, Natalia; Bondarenko, Oleksandr; Usachov, Dmytro; Matukhno, Vasyl; Shevchuk, Oleksandr
    A technology for the production of greases from polymeric household waste has been proposed, including the stage of boiling the polymer in a solvent, which is used as a used motor oil SAE10W-40. In the production of greases using this technology, a significant amount of used polymer products is utilized, while the share of waste from low-pressure polyethylene and polypropylene (PP) is, respectively, 20-50% of the mass and 50-75% of the mass. This approach makes it possible to significantly expand the raw material base of the specified technological process and, due to the involvement of relatively cheap raw materials, significantly reduce the cost of finished products. The results of the study of the adhesive properties of the obtained lubricants allow us to give the following recommendations: for lubricants based on low-pressure polyethylene with a polymer: oil ratio of 1: 1, the rational rotation speed was no more than 2850 rpm, with a ratio of 1: 3 - about 3950 rpm and with a ratio of 1 : 5 - up to 5300 rpm; rational rotation speed for lubricants based on PP at a polymer: oil ratio of 1: 1 does not exceed 3600 rpm, at a ratio of 2: 1- 4900 rpm and at a ratio of 3: 1 - 6000 rpm.