Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/26

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/ppuss

Від 2014 року кафедра має назву "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна", первісна назва – "Педагогіка та психологія управління соціальними системами".

Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами" – перша та єдина в Україні кафедра серед технічних ЗВО України, яка цілеспрямовано займається проблемами лідерства та управлінської підготовки на різних рівнях освіти, створена 15 лютого 2000 року. Від 2000 року під керівництвом чл.-коресп. НАПН України, доктора педагогічних наук, професора Олександра Георгійовича Романовського функціонує наукова школа лідерства "Формування особистості лідера в науці, освіті, бізнесі", від 2015 року – Центр лідерства.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора педагогічних наук, 1 доктор наук з державного управління, 12 кандидатів педагогічних, 11 – психологічних, 2 – технічних, 1 – мистецтвознавства, 1– філософських, 1 – наук з державного управління; 5 співробітників мають звання професора, 21 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 7 з 7
  • Ескіз
    Документ
    Духовність лідера в системі цілей його підготовки
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Пономарьов, Олександр Семенович; Харченко, Алла Олександрівна
    Показано, що посилення потреб соціуму в лідерах активізувало дослідження феномену лідерства, розробку і цільове використання засобів, способів і педагогічних технологій підготовки лідерів. Проаналізовано зміст цієї підготовки та обґрунтовано необхідність формування духовності та відповідальності лідерів як важливих її елементів. Розглянуто значення і роль духовності й культури педагога як передумови розвитку духовності потенційного лідера.
  • Ескіз
    Документ
    Філософсько-антропологічна природа педагогіки добра
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2018) Пономарьов, Олександр Семенович; Долгарєв, Анатолій Васильович
    Демократизація суспільного життя й подальший розвиток педагогічної теорії зумовили поширення гуманістичних тенденцій в освітній діяльності. Вони стали підґрунтям для підвищення уваги до проблем філософії освіти. Одним з його проявів стало поступове затвердження в теорії і практиці освіти ідей педагогіки добра. Ці ідеї ґрунтуються на філософсько-антропологічних аспектах освіти. Водночас вони є об'єктивним результатом поєднання завдань освіти з формування професійної компетентності студента та антропоцентризму як її прагнення максимальною мірою розкрити й розвинути його кращі особистісні риси і якості, сприяти реалізації його творчого потенціалу. Водночас опанування викладачем положеннями і нормами педагогіки добра вимагає наявності не тільки чіткої психологічної спрямованості на педагогічну діяльність та відповідного розвитку його особистісних якостей, але й уміння бачити в кожному студентові неповторну особистість. Це уміння має проявлятися у характері його спілкування зі студентами, у прагненні допомагати кожному з них в разі необхідності та у почутті своєї особистої відповідальності за їхню подальшу долю.
  • Ескіз
    Документ
    Соціально-психологічна природа феномену лідерства
    (НТУ "ХПІ", 2017) Пономарьов, Олександр Семенович
    Суперечлива природа феномену лідерства зумовлена поєднанням у ньому індивідуального характеру особистості лідера та суспільного характеру його прояву. Водночас природа лідерства має соціально-психологічний характер, оскільки вплив лідера на інших людей та на соціальні групи відбувається виключно завдяки його специфічним психологічним якостям, насамперед харизмі. Ефективне використання лідером своєї соціально-психологічної природи вимагає знання ним психологічних характеристик людей, на яких він здійснює свій вплив, та характеристик організації, у складі якої вони виконують спільну діяльність. Уміння реалізувати ці можливості формується в системі освіти через організацію виявлення потенційних лідерів та наступної їх цілеспрямованої підготовки.
  • Ескіз
    Документ
    Формування відповідальності як поведінкової компетенції фахівця з управління проектами
    (НТУ "ХПІ", 2016) Пономарьов, Олександр Семенович
    Розглянуто сутність феномену відповідальності та її роль в житті й діяльності людини і суспільства. Показано, що відповідальність має розглядатися як одна з найважливіших поведінкових компетенцій фахівця з управління проектами. Проаналізовано стан проблеми з формування і розвитку відповідальності студентів, висвітлено практичний досвід її формування в процесі викладання дисципліни з поведінкових компетенцій. Показано необхідність забезпечення системної цілісності навчально-виховного процесу і застосування активних методів навчання. Запропоновано вважати відповідальність одним із складників системи поведінкових компетенцій фахівця з управління проектами.
  • Ескіз
    Документ
    Професіоналізм і відповідальність як чинники адаптивного управління в педагогіці
    (НТУ "ХПІ", 2014) Пономарьов, Олександр Семенович; Чеботарьов, Микола Корнійович
    Проаналізовано сутність феномену адаптивного управління, стан його досліджень і застосування в педагогіці. Обґрунтовано необхідність у його застосуванні в умовах становлення інноваційного типу світового розвитку. Виявлено недостатньо висвітлені аспекти проблем адаптивного управління в системі освіти. Показано, що сьогодні недостатня увага приділяється застосуванню принципів адаптивного управління у вищій школі. Крім того, має місце певне нехтування визначенням взаємозв’язку між адаптивним управлінням, формуванням професійної й соціальної компетентності майбутнього фахівця та прищепленням йому почуття особистої відповідальності як за безпосередні результати його професійної діяльності, так і за їх можливі віддалені наслідки. Успішне ж розв’язання завдань з поєднання адаптивного підходу з високим професіоналізмом та відповідальністю потребує належного рівня педагогічної майстерності і культури викладача.
  • Ескіз
    Документ
    Відповідальність у системі категорій педагогіки вищої школи
    (Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України, 2013) Пономарьов, Олександр Семенович; Чеботарьов, Микола Корнійович; Середа, Наталія Вікторівна
    The authors consider the essence and contents of the phenomenon of responsibility in its pedagogical context. They prove the role of responsibility to be of a great importance in the solution of pedagogical problems. Dialectical unity is shown as the goal of education and precondition for the successful teaching, education and personality development of a student. The article analyzes the structure of responsibility of both student and teacher and proposes ways and methods of its formation and development. The authors make the following conclusions: first, the complex dynamic character requires nowadays substantial increase of the responsibility of practically every participant of social production in its broadest sense. Responsibility is regarded as a social phenomenon. Following its requirements ensures successful functioning and development of a society as well as individual and social existence of a human. Secondly, the formation of responsibility and instilling the felling of its necessity into students substantially happens in the system of education and becomes the result of purposeful systematic pedagogical impact on them. Its implementation requires the knowledge of the whole system of studentʼs responsibility: responsibility before oneself, before oneʼs family, society and nature. Ensuring the responsibility is achieved primarily through formation of professional competence, education and personal development. Third, proper instilling the sense of responsibility into student, in its turn, requires a high level of responsibility of the teacher. Thus, the vital importance and multifunctionality of the notion of responsibility require its absolute inclusion into the system of pedagogical categories of higher school.
  • Ескіз
    Документ
    Безальтернативність педагогіки добра
    (НТУ "ХПІ", 2015) Пономарьов, Олександр Семенович
    Педагогіка добра, яка має давні традиції в українській системі освіти, отримала свій розвиток в роботах І. А. Зязюна. Вона постає потужним чинником встановлення довіри між учасниками навчально-виховного процесу, сприяє формуванню професіоналізму, духовності й відповідальності майбутніх фахівців. У складних умовах сучасності педагогіці добра немає альтернативи, оскільки без неї спілкування втрачає свою теплоту і сердечність, студенты втрачають інтерес до навчання і знань. Істотно послаблюється інтенсивність педагогічного впливу на них.