Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/26
Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/ppuss
Від 2014 року кафедра має назву "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна", первісна назва – "Педагогіка та психологія управління соціальними системами".
Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами" – перша та єдина в Україні кафедра серед технічних ЗВО України, яка цілеспрямовано займається проблемами лідерства та управлінської підготовки на різних рівнях освіти, створена 15 лютого 2000 року. Від 2000 року під керівництвом чл.-коресп. НАПН України, доктора педагогічних наук, професора Олександра Георгійовича Романовського функціонує наукова школа лідерства "Формування особистості лідера в науці, освіті, бізнесі", від 2015 року – Центр лідерства.
Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".
У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора педагогічних наук, 1 доктор наук з державного управління, 12 кандидатів педагогічних, 11 – психологічних, 2 – технічних, 1 – мистецтвознавства, 1– філософських, 1 – наук з державного управління; 5 співробітників мають звання професора, 21 – доцента.
Переглянути
Результати пошуку
Документ Coaching Approach as a Necessary Condition for the Manifestation of Lecturer Leadership(Ассоциация открытой дипломатии, Грузия, 2018) Knysh, A. Ye.В тезисах анализируются проблемы высшего образования. Описываются вызовы, которые стоят перед современным преподавателем. Рассматриваются приемы коучингового подхода в образовании, которые укрепляют лидерскую позицию преподавателя.Документ Проблематика гендерної рівності в професійній (професійно- технічній освіті): нормативно-правовий аспект(ТОВ "Константа", 2018) Грень, Лариса МиколаївнаДокумент Механізми державного управління забезпечення якості професійної (професійно-технічної) освіти(Національний університет цивільного захисту України, 2019) Грень, Лариса МиколаївнаДокумент Державні регулювання якості професійно-технічної освіти: аналіз стану розвитку проблематики(Національний університет цивільного захисту України, 2018) Грень, Лариса МиколаївнаДокумент Порівняння змісту нормативно-правових документів України, Республіки Білорусь, Російської Федерації щодо визначення категорії змісту професійної (професійно-технічної) освіти(Одеський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, 2018) Грень, Лариса МиколаївнаДокумент Застосування механізму державного управління знаннями в системі професійної (професійно-технічної) освіти(Дніпропетровський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління, 2019) Грень, Лариса МиколаївнаДокумент Державне управління професійно-технічною освітою: теоретико-методологічний аспект(Видавничий дім "Гельветика", 2019) Грень, Лариса МиколаївнаУ статті досліджено теоретико-методологічні аспекти державного управління професійно-технічною освітою в Україні. Наведено концептуалізацію змісту категорій "методологія", "методологія наукових досліджень". За результатами аналізу наукових джерел, визначено зміст та практику реалізації державного управління розвитком професійно-технічної освіти. Розкрито теоретико-методологічне підґрунтя державного управління розвитком системи ПТО через з’ясування змісту таких основних детермінант, як категорії, принципи, норми, цінності, методи, способи, парадигми.Документ Управління професійно-технічною освітою на державному та регіональному рівнях: зарубіжний досвід(Університет митної справи та фінансів, 2019) Грень, Лариса МиколаївнаНа підставі досвіду економічно розвинених країн (Сполучених Штатів Америки (США), Німеччини, Франції, Канади) з’ясовано, що є пряма залежність темпів удосконалення та розвитку виробництва від рівня професійної підготовки кадрів; розглянуто відповідальність урядів окремих штатів США за стан справ у галузі професійної освіти, при управліннях яких функціонують Бюро директора з питань професійної освіти, Ради професійного навчання, а на федеральному рівні – Бюро професійної освіти й освіти дорослих з підпорядкованим йому Національним науково-дослідним центром професійного навчання і Національна консультативна рада з фахової освіти. Розглянуто систему навчання у Німеччині, де підготовка кваліфікованих робітників здійснюється за дуальною формою навчання; з’ясовано, що держава контролює навчання у професійній школі, а торгово-промислова і реміснича палати здійснюють контроль навчання на виробництві; доведено, що на підставі Закону про професійну освіту регламентуються права й обов’язки підприємця і того, хто навчається. Доведено сувору централізацію системи освіти Франції, де підготовка кадрів у державних і приватних ліцеях перебуває під контролем держави; з’ясовано, що єдина стратегія в галузі професійного навчання розробляється міністерством професійної освіти, а відповідальність за фінансування професійних ліцеїв несе держава. З’ясовано, що у межах проєкту "Децентралізація управління професійним навчанням в Україні" було вивчено досвід канадської системи професійної освіти, яка, на відміну від української, є децентралізованою; доведено, що в Канаді в кожній провінції діє власна система професійної підготовки, проте управління ПТНЗ здійснюється за допомогою громадських формувань і у кожному закладі працює рада директорів (представників територіальної громади), яка здійснює стратегічне управління і до компетенції якої належить призначення і звільнення керівництва закладу професійної освіти. Обґрунтовано доцільність впровадження найкращого досвіду розвинених країн щодо управління вітчизняною професійно-технічною освітою на державному та регіональному рівнях, а саме: – реалізацію дуальної форми навчання у професійно-технічних навчальних закладах; – запровадження прямих фінансових стимулів для підприємств, які організують професійну підготовку, у формі надання пільг, відшкодування витрат на неї або грантів; – упровадження механізмів посилення соціально-економічного захисту працівників та учнів професійно-технічної освіти.Документ Специфіка державного управління розвитком системи професійної (професійно-технічної) освіти на державному та регіональному рівнях(Видавничий дім "Гельветика", 2019) Грень, Лариса МиколаївнаУ статті проаналізовано дисертації з розвитку системи професійної (професійно-технічної) освіти на державному та регіональному рівнях вітчизняних учених, а саме: Л. Коробко "Державне регулювання системи професійно-технічної освіти в Україні" (25.00.02 – механізми державного управління); П. Кухарчука "Державно-громадське управління системою професійно-технічної освіти в Україні (регіональний аспект)" (25.00.02 – механізми державного управління); А. Мазака "Управління освітньою галуззю в умовах становлення громадянського суспільства в Україні: регіональний аспект" (25.00.02 – механізми державного управління); І. Найди "Механізми державного регулювання у сфері працевлаштування молодих спеціалістів" (25.00.02 – механізми державного управління). Автором звернено увагу на наукові роботи зарубіжних дослідників: Nor lisa Sulaiman, Kahirol Mohd Salleh "The development of technical and vocational education and training (tvet) profiling for workforce management in Malaysia: Ensuring the validity and reliability of tvet data", Erni Munastiwi "The Management Model of Vocational Education Quality Assurance Using ‘Holistic Skills Education (Holsked)". Доведено, що в сучасних умовах ринкової економіки необхідним є ефективне управління розвитком системи професійної (професійно-технічної) освіти на державному і регіональному рівнях, проте централізація управління нею призводить до посилення невідповідності між попитом і пропозицією робочої сили, дефіциту певних професій на ринку праці. Консолідація державного і регіонального рівнів управління розвитком системи професійної (професійно-технічної) освіти сприятиме вирішенню ключової проблеми – приведення підготовки кваліфікованих робітників у відповідність до потреб ринку праці. Розкрито кореляцію методологічних принципів реалізації державної регіональної політики із принципами регіонального управління розвитком системи професійної (професійно-технічної) освіти (системності, єдності економічного та соціального ефектів, відповідності світовим пріоритетам розвитку, наступності в часі). За проведеним аналізом наукової літератури щодо порушеної проблематики зроблено висновок про те, що першочерговим завданням державної політики в галузі освіти, й професійної (професійно-технічної) зокрема, має стати децентралізація з ключовою роллю держави у цьому процесі. Доведено, що створення навчально-практичних центрів є важливою платформою для підготовки учнів та додаткових можливостей для самих закладів профосвіти. Наведено дані про навчально-практичні центри в регіонах України, де лідерами за їх кількісним показником виступають Сумська й Чернігівська області (І місце), друге місце посідають Вінницька й Хмельницька області, третє місце – Івано-Франківська та м. Київ. Доведено, що управління розвитком системи професійної (професійно-технічної) освіти буде ефективним за умови взаємодії органів державної влади з органами громадського самоврядування.Документ Державна політика в галузі управління сферою професійно-технічної освіти: характеристика змісту та обґрунтування напрямів(Видавничий дім "Гельветика", 2019) Грень, Лариса МиколаївнаУ статті проаналізовано дисертаційні дослідження з формування та реалізації державної політики у сфері освіти України Є. Краснякова "Державна політика в галузі освіти в Україні: теоретико-історичний аспект" (25.00.01 – теорія та історія державного управління); М. Легенького "Адміністративно-правові засади формування та реалізації державної політики у сфері освіти"; В. Пономаренка "Дослідження та аналіз освітньої політики в Україні" (23.00.01 – теорія та історія політичної науки); М. Хитько "Стратегічне планування в системі державного управління освітою" (25.00.02 – механізми державного управління) та Н. Шульги "Державна освітня політика як інструмент соціально-економічного розвитку" (25.00.01 – теорія та історія державного управління). Розглянуто концептуалізацію змісту наукових поглядів щодо змісту поняття "державна освітня політика", конкретизовано зміст і напрями державної освітньої політики в галузі управління професійно-технічною освітою. Доведено, що вирішенню проблем, що стоять перед професійною освітою (зростання дефіциту робітничих кадрів на ринку праці України та низька соціально-економічна мотивація суспільства до здобуття професійних кваліфікацій; тенденція до погіршення показників України в міжнародних обстеженнях конкурентоспроможності й інноваційної привабливості, що впливає на економічний розвиток України; збільшення частки молоді, яка намагається здобувати вищу освіту, зокрема, за кордоном; втрата привабливості та престижності професійної освіти; зниження соціального статусу педагога професійної освіти), сприятиме виважена державна політика в галузі управління сферою професійно-технічної освіти. Розглянуто головні новації законопроєкту "Про професійну (професійно-технічну) освіту, які можна об’єднати у три блоки: 1. Забезпечення якості освіти. 2. Децентралізація управління та фінансування закладів. 3. Розвиток державно-приватного партнерства. Доведено, що напрями державної освітньої політики в галузі управління професійно-технічною освітою корелюють з основними напрямами державної освітньої політики України, що визначає реформування і модернізацію професійно-технічної освіти одним із найважливіших завдань освітньої політики держави: її відновлення, розвиток і виведення на рівень сучасних розвинених країн світу. Важливими перспективними напрямами щодо порушеної проблематики є обґрунтування специфіки державного управління розвитком системи професійно-технічної освіти на державному та регіональному рівнях.