Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/26

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/ppuss

Від 2014 року кафедра має назву "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна", первісна назва – "Педагогіка та психологія управління соціальними системами".

Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами" – перша та єдина в Україні кафедра серед технічних ЗВО України, яка цілеспрямовано займається проблемами лідерства та управлінської підготовки на різних рівнях освіти, створена 15 лютого 2000 року. Від 2000 року під керівництвом чл.-коресп. НАПН України, доктора педагогічних наук, професора Олександра Георгійовича Романовського функціонує наукова школа лідерства "Формування особистості лідера в науці, освіті, бізнесі", від 2015 року – Центр лідерства.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора педагогічних наук, 1 доктор наук з державного управління, 12 кандидатів педагогічних, 11 – психологічних, 2 – технічних, 1 – мистецтвознавства, 1– філософських, 1 – наук з державного управління; 5 співробітників мають звання професора, 21 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 14
  • Ескіз
    Документ
    Способи і методи діагностики і розкриття лідерського потенциалу студентів
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Михайличенко, Валентина Євдокимівна; Гура, Тетяна Віталіївна
    У статті приділено увагу актуальності розробки цілеспрямованої системи організації процесу діагностики, розкриття, активізації та розвиткулідерського потенціалу у студентів під час навчання у вузі. Вказано на необхідність усвідомлення студентами сутності лідерського потенціалу, знання якостей, що складають його основу, їх важливість в процесі життєдіяльності. Розглянуто способи і методи виявлення студентів, які мають лідерський потенціал, на ранніх етапах їх навчання у вузі за допомогою спеціальних методик. Показана роль кураторів груп у виявленні лідерського потенціалу студентів. Вивчено фактори, які впливають на висунення студентів на позицію лідерів і роль групи в цьому процесі. Розглянуто форми позааудиторної діяльності студентів як необхідних умов для розвитку лідерського потенціалу. Показана роль студентського самоврядування у формуванні лідерського потенціалу та необхідність його активізації в сучасних умовах.
  • Ескіз
    Документ
    Професійно-особиснісний саморозвиток майбутніх інженерів у процесі навчання: сутність і механізми
    (Інститут психології ім. Г. С. Костюка, 2020) Михайличенко, Валентина Євдокимівна; Гура, Тетяна Віталіївна; Галущак, Ірина Володимирівна
    В статті розглянуто сутність професійно-особиснісного саморозвитку (ПОС) і необхідність формування готовності студентів до нього в процесі навчання у ЗВО. Визначено головні механізми цілеспрямованого впливу людини на саму себе: самопізнання, самовизначення, самоосвіта, самоконтроль, саморегуляція, самовиховання, самостійна робота. Приведено результати першого етапу педагогічного експерименту по формуванню готовності до ПОС. Показано більш високий рівень студентів експериментальної групи, що є результатом їх цілеспрямованої самостійної роботи і педагічно-психологічного супроводу викладачами кафедри. В статті звернена увага на низьку психологічну готовність майбутніх інженерів та недостатню розробленість інноваційних педагогічних технологій, які сприятимуть формуванню у студентів готовності до ПОС.
  • Ескіз
    Документ
    Психологічна готовність: сутність, зміст і способи активізації
    (Запорізький національний університет, 2019) Гура, Тетяна Віталіївна; Михайличенко, Валентина Євдокимівна
    У статті проаналізовано сутність, зміст психологічної готовності майбутніх фахівців і необхідність її формування під час навчання у вузі. Особлива увага приділена психологічній готовності як стану та стійкій характеристиці особистості, що проявляється і формується в процесі діяльності і є складником особистості. Автори підкреслюють, що психологічна готовність активізує пізнавальні процеси, ціннісно-мотиваційне ставлення до майбутньої професійної діяльності, процес самоусвідомлення і особистісний потенціал майбутніх фахівців, сприяє узгодженню завдань з досвідом, майстерністю, вольовими та іншими якостями особистості, забезпечує можливість ефективної взаємодії з іншими людьми. В статті розглянуто структуру і фізіологічний механізм функціонування психологічної готовності. В статті запропоновані способи активізації особистісного потенціалу майбутніх фахівців, який розкривається та розвивається в процесі навчання у вузі. Однак, в технічних вузах України в останні роки вивчення дисципліни психологічної спрямованості вкрай обмежене, що негативно впливає на процес навчання і його результати.
  • Ескіз
    Документ
    Процесс мышления и способы его активизации
    (Українська інженерно-педагогічна академія, 2006) Михайличенко, Валентина Евдокимовна; Грень, Лариса Николаевна
    В статье рассмотрены результаты исследований процесса мышления и способов управления им. Показана специфика функций левого и правого полушарий и возможность использования этого знания в процессе обучения и саморазвития. Показана регулирующая и программирующая роль мысли человека и его слова. Авторами статьи приведены различные практические рекомендации, которые помогут овладеть этим процессом всеми интересующимися в процессе их саморазвития и самосовершенствования.
  • Ескіз
    Документ
    Формування способів рольової взаємодіїї майбутніх лідерів під час навчання як важлива умова успішної адаптації до професійної діяльності
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Гура, Тетяна Віталіївна; Михайличенко, Валентина Євдокимівна
    У статті розкрито зміст понять “менеджер”, “роль менеджера” та “рольова взаємодія”. Показано, що процес успішної адаптації до професійної діяльності майбутніх лідерів заснований на провідних особистісних новоутвореннях, формування яких необхідне під час навчання у закладах вищої освіти. В статті описано результати дослідження, в процесі якого були розглянуті характеристики їхніх емоційних, комунікативних та регуляторних якостей. Отримані результати дозволяють зробити висновок про недостатню присутність у майбутніх лідерів цілого ряду якостей, які сприяють успішній адаптації до професійної управлінської діяльності, формування яких потребує удосконалення методів, засобів і організаційних форм, що забезпечують освітній процес. Доведено важливість застосування під час тренінгових занять рольових ігор із застосуванням відео матеріалів та презентацій. В статті висвітлені задачі, принципи та роль тренінгів як методичних засобів активізації, адаптації майбутніх лідерів до успішної професійної діяльності.
  • Ескіз
    Документ
    Духовний розвиток лідера – необхідна умова його еволюції
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Романовський, Олександр Георгійович; Михайличенко, Валентина Євдокимівна; Семке, Ніна Миколаївна
    З’ясовано сутність вимог сучасної епохи до людини і необхідність формування її нового світогляду. Розглянуто поняття “еволюція” і “духовність”. Висвітлено роль духовності в еволюції людини і формуванні світогляду лідера. Підкреслено, що світогляд керівника повинен ґрунтуватися на його широкій гуманітарній підготовці, новій філософії. Розкрито сутність, способи, методи духовного, морального і психічного вдосконалення і роль системи виховання, освіти і самовиховання в процесі підготовки майбутніх лідерів.
  • Ескіз
    Документ
    Симуляційне навчання у підготовці майбутніх лікарів як спосіб розвитку їхнього практичного досвіду
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Душик, Людмила; Михайличенко, Валентина Євдокимівна; Цівенко, Олексій
    Показано, що використання симуляційних технологій у процесі навчання дозволяє студентам-медикам набувати практичного досвіду і якісно підвищувати рівень свого професіоналізму на тлі належного рівня теоретичних знань. Розглянуто зміст симуляційного навчання як мистецтва імітувати реальність, послідовність подій і дій або розумовий процес навчання якісному наданню медичної допомоги пацієнтам. Розкрито його переваги та недоліки. Проведено аналіз ефективності симуляційного тренінгу з залученням стандартизованого «пацієнта» під час проходження практики студентами кафедри хірургічних хвороб. Показана роль викладачів кафедри, що спостерігали за поведінкою “стандартизованого пацієнта” і оцінювали результати роботи студентів за бальною системою, відповідно до критеріїв. Проведено детальний розбір результатів тренінгу, спільне обговорення заходів, спрямованих на покращення лікувально-діагностичної тактики та отриманих помилок. Розроблені методичні рекомендації проведення тренінгу. Зроблено висновок, що метод “стандартизованих пацієнтів” є ефективним способом набуття практичного досвіду клінічної компетентності та її оцінки. Світове поширення цього методу свідчить про необхідність його інтенсивного впровадження в Україні.
  • Ескіз
    Документ
    Methods and techniques of forming focus on successful professional activity of future managers in a process of training at a university
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Mykhaylychenko, Valentyna; Kobets, Valentin; Semke, Nina
    The article reveals the essence of the concept of “focus on successful professional activity” and the relevance of its formation in future managers in the process of learning at a university. The methods and techniques of its formation are given that were used in the experiment. As part of contextual learning, modelling, the project method, the creating of success situations and other innovative technologies were used. Business Games were held to set goals and understand the strategy and tactics of achieving them. The formation of focus on the successful professional activity of students of the experimental group was accompanied by a focus on academic success, the transformation of a cognitive motive into a professional one, growth of achievement motivation and self-efficacy. This is also characteristic of students in the control group but to a lesser extent.
  • Ескіз
    Документ
    Досвід проведення моніторингу професійної компетентності педагога за допомогою студентів як один з способів її оцінки
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Романовський, Олександр Георгійович; Михайличенко, Валентина Євдокимівна; Опанасенко, Ярослав
    В статті визначено актуальність проблеми впровадження компетентнісного підходу до галузі освіти та основні завдання державної освітньої політики, що потребує контролю якості професійної компетентності викладачів. Розглянуто її сутність і структуру, а також роль якостей. Визначено результати аналізу моніторінгу професійної компетентності педагогів, який було проведено у процесі анкетування студентів Національного Університету цивільного захисту України. Проведена оцінка студентами якостей викладачів, що є важливими для успішної діяльності, та рівня їхньої готовності до педагогічної діяльності. Проаналізовано також задоволеність студентів організаційними аспектами навчального процесу. Показано, що сучасні критерії оцінки діяльності викладача, які застосовуються до визнання кваліфікації, не є вичерпними та дозволяють оцінити його професійну компетентність лише з боку його формальних досягнень. В результаті дослідження з’ясовано, оцінка якостей викладачів за допомогою студентів є необхідною ланкою в загальній системі моніторингу якості вищої освіти. Запропоновано визнання такої системи оцінювання науково-педагогічних працівників студентами на рівні одного з інструментів контролю якості вищої освіти.
  • Ескіз
    Документ
    Способи актівізації самостійной роботи студентів
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Михайличенко, Валентина Євдокимівна; Галущак, Ірина Володимирівна; Гура, Тетяна Віталіївна
    В статті розглянута актуальність вирішення проблеми здобуття студентами досвіду самостійної роботи в процесі навчання у ЗВО. Розглянуті сутність самостійної роботи студентів (СРС), питання її організації та засоби активізації в процесі навчання. В цілому підвищення її ефективності передбачає переорієнтацію навчальних планів на більш широке застосування СРС, моделі та види якої зазнають у зв’язку з цим значних змін: збільшення кількості годин на її виконання; інтегративний характер форм та методів навчання студентів; впровадження інтегративних технологій, використання інноваційних педагогічних технологій, організація постійних консультацій педагогів та консультативної служби, створення навчально-методичної та матеріально-технічної бази в ЗВО (підручники, навчально-методичні посібники, комп’ютерні класи, лабораторії та майстерні для її виконання, співпраця з виробничими структурами та роботодавцями та ін.).