Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/26

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/ppuss

Від 2014 року кафедра має назву "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна", первісна назва – "Педагогіка та психологія управління соціальними системами".

Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами" – перша та єдина в Україні кафедра серед технічних ЗВО України, яка цілеспрямовано займається проблемами лідерства та управлінської підготовки на різних рівнях освіти, створена 15 лютого 2000 року. Від 2000 року під керівництвом чл.-коресп. НАПН України, доктора педагогічних наук, професора Олександра Георгійовича Романовського функціонує наукова школа лідерства "Формування особистості лідера в науці, освіті, бізнесі", від 2015 року – Центр лідерства.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора педагогічних наук, 1 доктор наук з державного управління, 12 кандидатів педагогічних, 11 – психологічних, 2 – технічних, 1 – мистецтвознавства, 1– філософських, 1 – наук з державного управління; 5 співробітників мають звання професора, 21 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 20
  • Ескіз
    Документ
    Формування готовності майбутніх викладачів вищої школи до педагогічної творчості: аналіз вітчизняного та зарубіжного наукового досвіду
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Сидоренко, Олександр Олександрович
    У статті розкрито погляди зарубіжних та вітчизняних дослідників до понять “педагогічна творчість”, “готовність”. З’ясовано, що проблема творчості та готовності до неї у вищій освіті розглядається з різних сторін, серед фахівців немає єдиної точки зору. Перелічено основні характеристики, що стосуються педагогічної творчості: оригінальність та новизна, великий рівень мотивації викладача, студентоцентризм, гнучкість та адаптивність, розвинуті міжособистісні відносини. З’ясовано, що готовність до творчості потребує серйозної теоретичної підготовки та реалізації досвіду на практиці. Встановлено, що в умовах закладів вищої освіти є потреба в якісних освітніх кадрах, здатних до прояву креативності та нестандартного мислення.
  • Ескіз
    Документ
    Особливості професійного вигорання викладача закладу вищої освіти
    (Український державний університет імені Михайла Драгоманова, 2024) Гура, Тетяна Віталіївна; Асєєва, Ірина Володимирівна
    В статті визначена актуальність вивчення професійного вигорання викладача закладу вищої освіти. Висвітлені основні прояви професійного вигорання та стресу у викладачів закладів вищої освіти, які загострилися в період військового стану в Україні. Професійне вигорання містить чотири типи проявів: фізичні; емоційні (ментальні); родинні й суспільні; прояви, пов'язані з роботою. Визначені прояви, які вказують про вигорання та перешкоджають роботі педагога: втрата спокою; нестриманість; неможливість приховувати почуття; втрата педагогічної самопожертви. Особлива увага приділена проявам професійного вигорання на психофізіологічному, емоційному та поведінковому рівнях організації особистості. Відзначено, що процес вигорання містить 5 фаз (етапів): етап «медового місяця»; фази: пробудження, жорсткості (тертя), випалювання, відродження. В статті запропоновані рекомендації психологів, педагогів та соціологів для профілактики та зниження професійного вигорання у викладачів закладів вищої освіти.
  • Ескіз
    Документ
    Формування "якісного" майбутнього педагога-лідера через призму відповідальності "викладач – здобувач – заклад вищої освіти"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Ігнатюк, Ольга Анатоліївна
    Статтю присвячено проблемі якості формування майбутнього педагога-лідера в контексті концепцій розвитку вищої освіти й сталого розвитку України до 2030 року. Наголошується на формуванні майбутнього викладача як гуманно зорієнтованої особистості лідера з притаманними йому професійними якостями, де відповідальність розглядається в категорії як значуща. Схарактеризовано відповідальність в системі "викладач - здобувач - заклад вищої освіти".
  • Ескіз
    Документ
    Інтеграція форм, методів і умов формування педагогічної техніки як складової майстерності викладача у процесі підготовки докторів філософії в умовах технічного університету
    (Інститут інноваційної освіти, 2019) Ігнатюк, Ольга Анатоліївна
    Стаття присвячена висвітленню особливостей формування педагогічної техніки як складової майстерності викладача вищу у процесі підготовки майбутніх докторів філософії. Розглянуто можливість інтеграції форм, методів і умов щодо ефективності формування педагогічної техніки.
  • Ескіз
    Документ
    Напрями вдосконалення методик викладання навчальних дисциплін магістрам освітніх, педагогічних наук
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Кайдалова, Лідія; Науменко, Наталія
    Розглянуто проблеми професійної підготовки магістрів освітніх, педагогічних наук у закладах вищої освіти; досліджено теоретико-методичні засади удосконалення методик викладання навчальних дисциплін у професійній підготовці магістрів; доведено необхідність їх модернізації за рахунок впровадження інноваційних методів і технологій навчання, діалогічної взаємодії суб’єктів освітнього процесу. Реалізовано методику викладання навчальних дисциплін магістрам освітніх, педагогічних наук в умовах дистанційного навчання.
  • Ескіз
    Документ
    Педагогічний процес, стимулюючий магістерську підготовку викладачів ВНЗ
    (НТУ "ХПІ", 2016) Сущенко, Тетяна Іванівна
    У статті науково обґрунтовується актуальність та необхідність створення особливого магістерського педагогічного процесу, спрямованого на підготовку викладача вищої школи, який базується на принципах гармонійного поєднання духовної взаємодії, професіоналізму, діалогічної культури навчальних стосунків та інтелектуальної співтворчості його суб’єктів. Висвітлено концептуальні підходи до оптимізації професійної підготовки викладачів ВНЗ з урахуванням нових функцій вищої школи. Акцентується увага на тому, що ВНЗ мають стати не предметними, а особистісними по суті, по змісту, професійним цінностям. Йдеться про переоцінку всіх його компонентів у світлі нової духовно-перетворювальної функції, що радикально змінює зміст самої суті вузівського педагогічного процесу, ставлячи в центр уваги не предмет, не зміст і навіть не метод, а особистість фахівця.
  • Ескіз
    Документ
    Формування ергономічної компетентності магістрантів спеціальності "Педагогіка вищої школи" на міждисциплінарній основі
    (Класичний приватний університет, 2015) Демідова, Юлія Євгенівна; Ігнатюк, Ольга Анатоліївна
    У статті розглянуто сутність ергономічної компетентності, її важливості для суб’єктів освітнього процесу і практичних кроків, які визначатимуть ефективність процесу її формування у слухачів магістерської програми спеціальності “Педагогіка вищої школи” на міждисциплінарній основі ергономічних та психолого-педагогічних дисциплін. Визначено, що ергономічна компетентність формується на основі сукупності соціально-психологічних, фізіологічних, психологічних, психофізіологічних, антропометричних та гігієнічних складових. Проаналізовано завдання курсів інтегрованих ергономічних та психолого-педагогічних дисциплін у системі підготовки майбутніх викладачів.
  • Ескіз
    Документ
    Психологічні засади становлення лідерського потенціалу особистості в технічному університеті
    (ДП "Інформаційно-аналітичне агентство", 2015) Гура, Тетяна Віталіївна
    В статті розглядається актуальність психолого-педагогічної підготовки майбутніх лідерів в технічному університеті. Визначено основні положення концепції психолого-педагогічної підготовки майбутніх інженерів-лідерів ХХІ століття, розробленої в НТУ «ХПІ». Висвітлено інструменти реалізації стратегії підготовки сучасного лідера-фахівця в технічному вузі. Особливу увагу в статті приділено системі внутрішньо-вузівського підвищення кваліфікації викладачів, яка сприяє розвитку лідерських якостей у викладачів університетів. Центральним моментом статті є провідна роль кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами для розвитку лідерського потенціалу серед студентів та викладачів вузів.
  • Ескіз
    Документ
    Педагогічна та професійна психологія
    (НТУ "ХПІ", 2016) Богдан, Жанна Борисівна; Солодовник (Бутенко), Тетяна Олександрівна
  • Ескіз
    Документ
    Facilitation of professional education: definiton, concept, practice
    (НТУ "ХПІ", 2015) Струпинська, Н. В.; Kuznets, Simon
    Definitions of the term ―facilitation‖ and its advantages / disadvantages have been analyzed in the article. Main styles of the facilitation of professional education have been described. Guiding principles for assisting professional education practitioners facilitate learner-centered education have been mentioned. Six dimensions of facilitation have been presented. Steps of preparation to the effective facilitation and steps how you might generate a good working dynamic with your students have been developed. Conflict indicators and conflict resolution tactics have been described with the requirements to the effective facilitation of professional education.