Кафедра "Економіка та маркетинг"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/3992

Увага! Від травня 2023 року колекція кафедри "Економіка та маркетинг" не поповнюється.

На основі кафедр "Економіка та маркетинг" та "Економічна кібернетика та маркетинговий менеджмент" створено кафедру "Маркетинг" (НАКАЗ 552 ОД від 26.11.2021 року).

Від 1995 року кафедра мала назву "Економіка і маркетинг", первісна назва – кафедра економки і організації машинобудівної промисловості, була заснована в 1984 році. Від дня заснування кафедри нею завідував доктор економічних наук, професор Анатолій Іванович Яковлєв. Йому присвоєно почесне звання Заслуженого працівника народної освіти України та обрано Академіком Академії інженерних наук України. Ім'я Яковлєва А. І. внесено до біографічного словника "Видатні люди ХХ століття" Міжнародного бібліографічного центру в м. Кембрідж.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 7 з 7
  • Ескіз
    Публікація
    Assessment of patent value using its citation index
    (2022) Pererva, P. G.; Kobielieva, Tetiana; Kosenko, Oleksandra
    Using the example of patents, the issue of assessing the value of intellectual property objects is highlighted, taking into account the indicator (index) of their citations in scientific literature. A study of the types of patent citations was conducted, to which the authors include citations from an article to a patent, from a patent to a patent, from a patent to an article. It is proposed to use criteria for classification of patent citations using two indicators. Firstly, taking into account the scope of use of the citation - whether in the field of scientific action of the patent or beyond it, and secondly, taking into account the subject of citation - the citation is carried out by another patent owner or self-citation is carried out by the owner of this patent. Peculiarities of patent citation in comparison with methods of traditional citation of scientific works are revealed. For the first time, special attention is paid to the nature of the citation itself: positive or negative. It is substantiated that taking into account in the calculation of the citation index quotes with a negative content contributes to the decline of scientific discussion, since the mention of opponents in ranking articles directly affects the value of their citation index, which does not always objectively reproduce the actual scientific merits of one or another scientist.
  • Ескіз
    Публікація
    Conceptual provisions of innovation marketing
    (2022) Tkachova, N. P.; Matrosova, V. O.; Veryutina, V. O.; Pererva, P. G.
    It has been proven that the marketing of innovations should be understood as activities aimed at finding new directions and ways of using the company's potential, developing new products and technologies on this basis, and promoting them to the market in order to more effectively meet the needs of consumers. way than competitors, thereby making a profit and providing conditions for long-term survival and development in the market.
  • Ескіз
    Публікація
    The rank estimate of the commercial potential of intellectual technologies
    (Academic Society of Michal Baludansky, 2015) Kosenko, Alexandra; Pererva, P. G.
    In the article methodical approach to ranking the technologies created on the basis of intellectual property. The basis for the ranking is based on the desirability function Harrington, which is defined in the range from "0" to "1" and can be used as a dimensionless scale for assessing the levels of various parameters of the objects. The practical mechanism of action of the method relative assessment of the level of commercial potential of a number of alternative intelligent technology is considered on the example of technological process of manufacturing of rotor asynchronous motors. As an alternative technology products 8 discusses options of technologies of manufacturing of rotor asynchronous motor developed in Ukraine (5 technologies), Russia (two technologies) and Kazakhstan (one technology). The authors developed a methodology of ranking technologies, which includes 7 stages. In the first stage identifies technology-competitors and gathering information about their most important options. In the second stage, the calculated value of the reduced level of commercial potential of technologies for the boundary values of desirability function. In the third stage examines the values of indicators of alternative technologies, the characteristics of their consumption, the specific needs of consumers. In the fourth stage are the calculations of the coefficients of the approximating equations for each of the indicators that Express the analytical dependence between the summary value of the commercial potential and actual parameter value of each technology. At the fifth stage of the calculations the values of the combined commercial potential for all alternative technologies that are investigated. In the sixth stage, in accordance with the recommendations of the desirability function set rating values for each indicator of alternative technologies. The seventh stage is determined by the total value of commercial potential (generalized function of desirability Harrington) smart technologies that are compared. The authors have proved that the final result of the calculation by the proposed method largely depends on the number of parameters of the alternative technologies considered. The more parameters of the technologies considered, the more accurate top rated technology reproduces the specific conditions of consumption of a specific enterprise. But to a certain extent, reduced the assessment of scientific value and of progressive technologies, which are offset to additional, less important factors.
  • Ескіз
    Публікація
    Technological market conjuncture: risk assessment commercialization of intellectual property
    (University of Miskolc, 2014) Kosenko, Aleksandra; Pererva, P. G.
    This paper deals with the determination of the risk assessment process in market conditions using the method of paired comparisons. The most important factors influencing the level of market appeal of intelligent technology are defined and stipulated. Recommendations are made for reducing the impact of risk factors in course of the commercialization of intellectual property.
  • Ескіз
    Публікація
    Розвиток методів вартісної оцінки нематеріальних активів та об'єктів інтелектуальної власності
    (Донецький національний технічний університет, 2014) Перерва, Петро Григорович; Косенко, Олександра Петрівна; Ткачов, Максим Михайлович
    Розглянуто питання вдосконалення методів вартісної оцінки нематеріальних активів та об’єктів інтелектуальної власності. Проведено детальний аналіз переваг та недолік стандартних підходів до проведення такої оцінки – вартісного, порівняльного та прибуткового. Розроблені пропозиції щодо уточнення цих результатів з використанням комбінованого підходу та інтегрального коефіцієнту, розрахованого з урахуванням різних факторів.
  • Ескіз
    Публікація
    Визначення ціни інвестиційних та інформаційних ресурсів як об’єктів інтелектуальної власності на енергетичних підприємствах
    (НТУ "ХПІ", 2012) Перерва, Петро Григорович; Косенко, Олександра Петрівна; Ковальов, Євген Володимирович; Гуревічов, Маркс Михайлович
    Розроблено методичні рекомендації до оцінки інвестиційних та інформаційних ресурсів енергетичних підприємств. Надано пропозиції по пріоритетному використанню конкретного методу в умовах енергетичного виробництва. Проведено апробації наведених розробок на енергетичних підприємствах Харківського регіону.
  • Ескіз
    Публікація
    Ранжування інтелектуально-інноваційних технологій за методом функції бажаності
    (НТУ "ХПІ", 2013) Косенко, Олександра Петрівна; Долина, Ірина Володимирівна; Перерва, Петро Григорович
    Запропоновано методичний підхід до ранжування інтелектуально-інноваційних технологій, в основу якого покладено функцію бажаності Харрінгтона. Використання розроблених пропозицій дозволяє врахувати всі позитивні характеристики інтелектуально-інноваційних технологій (об’єктів інтелектуальної власності) з метою виявлення технологій з найбільшим ринковим потенціалом.