Кафедра "Підприємництво, торгівля і логістика"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/32369

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/business

Від 2021 року кафедра перейменована та має назву "Підприємництво, торгівля i логістика" (Наказ 552 ОД від 26.11.2021 року), попередня назва – "Підприємництво, торгівля та експертиза товарів", первісна – кафедра комерційної, торговельної та підприємницької діяльності.

Кафедра комерційної, торговельної та підприємницької діяльності заснована в 2017 році.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту економіки, менеджменту і міжнародного бізнесу Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". Викладачі кафедри є членами Харківського осередку Українського товариства товарознавців і технологів (УТТТ), що входить до Міжнародній асоціації товарознавства, інновацій та сталого розвитку (International Association of Commodity Science, Innovation and Sustainability) IACSIS.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 3 доктора наук: 2 – економічних, 1 – технічних; 7 кандидатів наук: 4 –економічних, 3 – технічних; 3 співробітника мають звання професора, 6 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 4 з 4
  • Ескіз
    Публікація
    Electromagnetic system for improving the adhesion of wheels to rails
    (Silesian University of Technology, 2019) Osenin, Yuri Yu. ; Antoshkina, Lidiya; Sosnov, Igor; Shapran, Evgeniy; Chesnokov, Aleksei
    The article describes the design of a system used for the improvement of the adhesion of locomotive wheels to rails; the principle of which is based on the electromagnetic feeding of the contact area with the bulk material that has magnetic properties and high hardness (iron scale Fe₃O₄ and magnetite FeO×Fe₂O₃). The experimental results of laboratory and bench tests confirming the effectiveness of the proposed system compared with the existing devices using quartz sand to improve the adhesion of wheels to rails are presented. It is concluded that the use of an electromagnetic system for improving the particle supply to the wheel/rail interface is promising.
  • Ескіз
    Публікація
    Providing stable friction properties of disc brakes for railway vehicles
    (The Silesian University of Technology, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej Gliwice, 2017) Sosnov, Igor; Osenin, Yuri Yu.; Douma, Mansur Al-Makhdi; Sergienko, Oksana; Chesnokov, Aleksei
    A new approach is developed to ensure the stability of the coefficient of friction at different braking modes for the entire speed range of braking high-speed ground transport. The new approach is a combination of friction materials with individual effort effects on the brake disc. A brake pad design and its performance are confirmed experimentally.
  • Ескіз
    Публікація
    Providing the Stability of the Coefficient of Friction of a Vehicle Disk Brake under Extreme Operating Conditions
    (Allerton Press, Inc., 2016) Sosnov, Igor; Osenin, Yuri Yu.; Osenin, Yuri I.; Douma, Mansur Al-Makhdi; Sergienko, Oksana; Chesnokov, Alexander
    The authors propose a method of providing stability of the coefficient of friction of a disk brake. The method is based on the use of combination of friction materials in the force pattern of working elements of a disk brake. These friction materials interact with a brake disk and have individual level of loading. The article theoretically substantiates the possibility of the impact of the integral properties of a combination of friction materials involved in the force interaction on vehicle braking parameters. The reasonability of the proposed method is proved by the results of the experimental research. A brake-pad (lining) design has been developed to implement this method.
  • Ескіз
    Публікація
    Increase in the Coefficient of Friction of the Rolling Stock Disc Brake via Fluid Cooling of its Friction Elements
    (Allerton Press, Inc., 2016) Sosnov, Igor; Osenin, Yuri Yu.; Sergienko, Oksana; Chesnokov, Alexander; Douma, Mansur Al-Makhdi; Osenin, Yuri I.
    The paper presents the results of theoretical and experimental investigations in the effect of a partial heat energy removal in the friction contact zone upon the disc brake coefficient of friction during braking. A fluid cooling system for the disc brake friction elements has been proposed based on a recuperative liquid-pneumatic heat-exchange apparatus.