Публікація: Факторний аналіз стану інноваційної культури підприємства
Дата
2014
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Інститут суспільної трансформації
Інститут регіональних досліджень НАН України
Інститут регіональних досліджень НАН України
Анотація
У статті досліджено механізми формування інноваційної культури підприємства, визначено і систематизовано фактори, що впливають на її стан. Запропоновано підхід до багатофакторної оцінки рівня інноваційної культури, а також її окремих складових. Розроблено матрицю для виявлення ступеня радикалізації інноваційних рішень, що дає змогу визначити характер інноваційної діяльності та створюваних інновацій залежно від стану інноваційної культури суспільства і конкретного підприємства-інноватора.
Innovative culture and its certain level is one of the main preconditions for efficiency of an enterprise's innovative activity. Adequate assessment of the innovative culture level can reasonably manage the processes of the innovative-enabling environment formation. The purpose of the article is to identify, analyze and systematize the factors that determine the level of enterprise’s innovative culture; to study its components and subsystems; to develop the multi-factorial approach to evaluation the innovative culture’s level and to selection the rational variants of innovative solutions according to the results of the multi-factorial approach. Results. The mechanisms of enterprise’s innovative culture forming are investigated. The factors that influence enterprise’s innovative culture level are identified and classified. An approach to the multi-factor assessment of the innovative culture level and its individual components is presented. A matrix to determine the innovative solutions’ radicalization degree, based on the ratio of the innovative culture levels in society and at the enterprise, is developed. Conclusions. The obtained results allow creating the criteria and methodological base for diagnostics the level of the enterprise’s innovative culture. Further researches have to be directed on the identification and justification the critical values for the indicators that show the level of the enterprise’s innovative culture and also its subsystems and elements.
Innovative culture and its certain level is one of the main preconditions for efficiency of an enterprise's innovative activity. Adequate assessment of the innovative culture level can reasonably manage the processes of the innovative-enabling environment formation. The purpose of the article is to identify, analyze and systematize the factors that determine the level of enterprise’s innovative culture; to study its components and subsystems; to develop the multi-factorial approach to evaluation the innovative culture’s level and to selection the rational variants of innovative solutions according to the results of the multi-factorial approach. Results. The mechanisms of enterprise’s innovative culture forming are investigated. The factors that influence enterprise’s innovative culture level are identified and classified. An approach to the multi-factor assessment of the innovative culture level and its individual components is presented. A matrix to determine the innovative solutions’ radicalization degree, based on the ratio of the innovative culture levels in society and at the enterprise, is developed. Conclusions. The obtained results allow creating the criteria and methodological base for diagnostics the level of the enterprise’s innovative culture. Further researches have to be directed on the identification and justification the critical values for the indicators that show the level of the enterprise’s innovative culture and also its subsystems and elements.
Опис
Ключові слова
корпоративна культура, інноваційна діяльність, інтелектуальний капітал, управлінські рішення, enterprises, corporate culture, innovative culture, factor analysis, innovative solutions
Бібліографічний опис
Ілляшенко С. М. Факторний аналіз стану інноваційної культури підприємства / С. М. Ілляшенко, Ю. С. Шипуліна // Економічний часопис-ХХІ = Economic annals-XXI. – 2014. – № 3-4. – С. 31-34.