Публікація: Управління знаннями в системі інноваційного розвитку організації
Дата
2017
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Сумський державний університет
Анотація
Розроблено теоретико-методологічні засади цілеспрямованого взаємоузгодженого і взаємопов’язаного управління процесами продукування (отримання) і використання знань в організації як інструменту реалізації її потенціалу інноваційного розвитку, посилення конкурентних переваг, забезпечення стійкого розвитку в перманентно мінливих умовах інформаційної (постіндустріальної) економіки на основі оперативного приведення у відповідність до цих змін її потенціалу. Систематизовано джерела (інструменти), способи отримання і напрями використання різних видів наукових, професійних,
техніко-технологічних знань. Отримані результати формують засади організаційно-економічного механізму управління знаннями в організації.
The article aims to deepen theoretical and methodological principles of forming a system of knowledge management at the organization as a tool to apply its potential of innovative development, strengthen competitive advantages, ensure its sustainable development in permanently changing conditions of informational (post-industrial) economy. The authors assume that creating the organizational and economic mechanism of knowledge management will ensure high competitiveness of organizations and their innovative growth in the concept of innovative advance. This mechanism will determine priority directions for knowledge production regarding world (industry, market) trends and available potential; choose effective ways to apply these directions through creation and implementation (commercialization) of product, technology, management and other innovations. This hypothesis is based on the idea that knowledge is the main factor of competitiveness at the present stage of economic development.
The article aims to deepen theoretical and methodological principles of forming a system of knowledge management at the organization as a tool to apply its potential of innovative development, strengthen competitive advantages, ensure its sustainable development in permanently changing conditions of informational (post-industrial) economy. The authors assume that creating the organizational and economic mechanism of knowledge management will ensure high competitiveness of organizations and their innovative growth in the concept of innovative advance. This mechanism will determine priority directions for knowledge production regarding world (industry, market) trends and available potential; choose effective ways to apply these directions through creation and implementation (commercialization) of product, technology, management and other innovations. This hypothesis is based on the idea that knowledge is the main factor of competitiveness at the present stage of economic development.
Опис
Ключові слова
менеджмент знань, маркетинг знань, продукування знань, використання знань, науково-дослідна робота, дослідницько-конструкторська робота, knowledge management, marketing knowledge, capacity for innovation development, production of knowledge, use of knowledge
Бібліографічний опис
Управління знаннями в системі інноваційного розвитку організації / С. М. Ілляшенко [та ін.] // Маркетинг і менеджмент інновацій = Marketing and management of innovations. – 2017. – № 1. – С. 231-241.