Публікація: Результати вимушеного "апгрейду" електроної комерції
Дата
2022
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
В статті досліджено трансформацію електронної комерції, яка за останні п’ять років стала невід'ємною складовою глобальної системи роздрібної торгівлі. Виявлено проблеми, що насуваються на на цю сферу бізнесу, бо споживачі стали більш обережними у своїх витратах через інфляцію, наслідки війни в Україні, порушення ланцюгів постачання та загальне відчуття невизначеності. Зазначено, що підприємницькі структури намагаючись вижити в існуючих умовах трансформуються в нові бізнес форми та відшукують нові форми просування товарів. В роботі показано, що на практиці ці дії не завжди є ефективними. Детально досліджено «апгрейд» торгівельної площадки Prom.ua – інноваційний каталог ProSale, який є інструментом для відображення та просування товарів на Prom і основною метою якого є залучення покупців та збільшення продажів. Показано, що розробники Prom зобов’язали усіх клієнтів, окрім промислових, використовувати Модель CPA, яка передбачає єдину ставку виплат за продажі, що є однаковою для всіх товарів певної категорії. А головне, що при цьому клієнт втратив вплив на частоту та пріоритетність видачі своїх товарів у Каталозі ProSale. За даними власного дослідження авторів встановлено, що кількість зареєстрованих на маркетплейсі клієнтів після вимушеного «апгрейду» тільки за червень-липень зменшилась на 6 %. Звісно, що це відбулося під сукупним впливом різних факторів, однак дослідження показало, що зміни у просуванні товарів на Prom мають на це значний вплив і клієнти-продавці на Prom відчули різке зниження саме кількості показів (видачі в категоріях) у Каталозі ProSale. Показано ситуацію коли продавець потрапив у коло, з якого дуже складно вибратися. Надано пояснення чому: саме рейтинг магазину від тепер грає важливу роль у видачі товарів Каталогу ProSale як для нових продавців так і для «продвинутих» продавців на платформі (які знаходяться на платформі рік і більше). Розроблено пропозиції щодо маркетплейсу Prom: повернути рекламу СРС та завдяки цьому зробити здорову конкуренцію між продавцями на платформі. Очікується: цінність для платформи – збільшення прибутку, завдяки купівлі пакетів розміщення, зріст витрат серед користувачів на рекламні послуги; цінність для продавця – збільшення продажів і відповідне збільшення прибутку; цінність для покупців – зменшення цін на товари і відповідно можливість зробити більшу кількість покупок.
The article examines the transformation of e-commerce, which has become an integral part of the global retail system over the past five years. Challenges looming for this area of business have been identified, as consumers have become more cautious in their spending due to inflation, the effects of the war in Ukraine, supply chain disruptions and a general sense of uncertainty. It is noted that business structures, trying to survive in the existing conditions, transform into new business forms and look for new forms of product promotion. The work shows that in practice these actions are not always effective. The «upgrade» of the Prom.ua trading platform was studied in detail – the innovative ProSale catalog, which is a tool for displaying and promoting goods on Prom and whose main goal is to attract buyers and increase sales. Prom's developers are shown to have required all but industrial customers to use the CPA Model, which assumes a single sales payout rate that is the same for all products in a given category. And most importantly, the client lost influence over the frequency and priority of issuing their goods in the ProSale Catalog. According to the data of the authors' own research, it was established that the number of customers registered on the marketplace after the forced «upgrade» decreased by 6% only in June-July. Of course, this happened under the combined influence of various factors, but the study showed that changes in the promotion of goods on Prom have a significant impact on this, and customers selling on Prom experienced a sharp decrease in the number of impressions (issues in categories) in the ProSale Catalog. The situation is shown when the seller got into a circle from which it is very difficult to get out. An explanation has been provided as to why: it is the store rating that now plays an important role in issuing ProSale Catalog products for both new sellers and «advanced» sellers on the platform. Recommendations for the Prom marketplace have been developed: bring back CPS advertising and thereby create healthy competition between sellers on the platform. Expected: value for the platform – increase in profit due to the purchase of accommodation packages, increase in spending among users on advertising services; value for the seller – increased sales and a corresponding increase in profit; value for buyers – a reduction in the prices of goods and, accordingly, the opportunity to make a larger number of purchases.
The article examines the transformation of e-commerce, which has become an integral part of the global retail system over the past five years. Challenges looming for this area of business have been identified, as consumers have become more cautious in their spending due to inflation, the effects of the war in Ukraine, supply chain disruptions and a general sense of uncertainty. It is noted that business structures, trying to survive in the existing conditions, transform into new business forms and look for new forms of product promotion. The work shows that in practice these actions are not always effective. The «upgrade» of the Prom.ua trading platform was studied in detail – the innovative ProSale catalog, which is a tool for displaying and promoting goods on Prom and whose main goal is to attract buyers and increase sales. Prom's developers are shown to have required all but industrial customers to use the CPA Model, which assumes a single sales payout rate that is the same for all products in a given category. And most importantly, the client lost influence over the frequency and priority of issuing their goods in the ProSale Catalog. According to the data of the authors' own research, it was established that the number of customers registered on the marketplace after the forced «upgrade» decreased by 6% only in June-July. Of course, this happened under the combined influence of various factors, but the study showed that changes in the promotion of goods on Prom have a significant impact on this, and customers selling on Prom experienced a sharp decrease in the number of impressions (issues in categories) in the ProSale Catalog. The situation is shown when the seller got into a circle from which it is very difficult to get out. An explanation has been provided as to why: it is the store rating that now plays an important role in issuing ProSale Catalog products for both new sellers and «advanced» sellers on the platform. Recommendations for the Prom marketplace have been developed: bring back CPS advertising and thereby create healthy competition between sellers on the platform. Expected: value for the platform – increase in profit due to the purchase of accommodation packages, increase in spending among users on advertising services; value for the seller – increased sales and a corresponding increase in profit; value for buyers – a reduction in the prices of goods and, accordingly, the opportunity to make a larger number of purchases.
Опис
Ключові слова
онлайн-покупки, підприємницькі структури, трансформація, бізнес форми, схеми просування товарів, інноваційний каталог ProSale, online shopping, electronic commerce, business structures, transformation, business forms, product promotion schemes, innovative catalog ProSale
Бібліографічний опис
Літвиненко М. В. Результати вимушеного "апгрейду" електроної комерції / М. В. Літвиненко, М. В. Мірошник // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2022. – № 3. – С. 9-13.