Логіка розвитку цивілізації: від інформаційного до інтелектуального суспільства
Дата
2023
DOI
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара
Анотація
Стаття присвячена аналізу сучасного цивілізаційного розвитку, виявленню найважли віших пріоритетів, які мають сприяти успішній трансформації до планетарно-космічного рівня цивілізаційного устрою, подоланню сучасної цивілізаційної кризи та можливої загибелі суспільства. Метою написання статті є визначення певної моделі цивілізаційного розвитку, яка має відповідати майбутньому. У дослідженні використовуються методи порівняльного аналізу сущого та належного, проєктування з майбутнього. У процесі дослідження сучасного інформаційного суспільства виявляються його суперечності, аналізуються критичні зауваження його концептуальних засад з позицій Ф. Вебстра, Т. Роззака, К. Мея, Д.Тапскоппа, Ф. Махлупа, М. Пората, Е. Масуди, О.Тоффлера. Аналізує ться головний критерій інформаційного суспільства, згідно з яким «інформація стає головним ресурсом суспільного прогресу в усіх сферах життя». У процесі дослідження автори доходять висновку, що в сучасних умовах дійсно відбувається зростання потоків інформації, але потрібно враховувати, що насамперед збільшення обсягів інформації пов’язано зі зростанням наукового знання, що інформаційне суспільство лише створює передумови формування цивілізації інтелектуального творення, яка є необхідним етапом її трансформації до планетарно-космічного рівня
The article is dedicated to the analysis of the contemporary civilizational development, identification of the most important priorities, which have to promote the successful trans formation to the planetary-cosmic level of the civilizational system, overcoming the current civilizational crisis and the possible death of the society. The goal of this article is to determine a certain model of the civilizational development, that should consort with future. The compar ative analysis methods of existing and proper, and projection from the future, are used in this research. In the process of this study of the modern information society, its contradictions are identified and critical remarks of the conceptual principles from the standpoints of F.Webster, T.Roszak, K. May, D.Tapscott, F. Machlup, M. Porat, Y. Masuda, A.Toffler are analyzed. The main criteria of the information society is also analyzed, according to which «the information is becoming the main resource of the social progress in every field of life», its the most important characteristics are considered, which should contain «objective and subjective measurement of information», the quantity and quality of this information, truthful or fake, essential and non-essential information. In conclusion, it is impossible to separate the exact informational from non-informational segments of economy. Certain myths of information society are criticized, according to which its development is automatically leading to democracy and giving the equal access to information. The real threats of the information society are determined: the total control over people’s life and work, the virtualization of life and «loss» of the real world, the creation of an information concentration camp. The authors come to a conclusion, that information flows are growing in present-day conditions, but one has to consider, that foremost this is increasing of the amount of information, which reflects the development of scientific knowledge. Other traits of modern society are also revealed, and they attest the constant process of its intellectu alization. Attention is paid to the formation of «cognitariat», the presence of which indicates that the main role in modern society belongs to scientific activity. The very fact of setting up an institute of continuous education is being comprehended. Based on such arguments, the authors come to a conclusion, that information society creates only preconditions for the formation of civilization of intellectual creation, which is a necessary stage of its transformation to the planetary-cosmic level. There are three stages in the formation of intellectual civilization: the civilization of existence, civilization of enrichment and civilization of intellectual creation. It is easy to make a conclusion that there is a need to for further intellectualization of society, especially in its educational field.
The article is dedicated to the analysis of the contemporary civilizational development, identification of the most important priorities, which have to promote the successful trans formation to the planetary-cosmic level of the civilizational system, overcoming the current civilizational crisis and the possible death of the society. The goal of this article is to determine a certain model of the civilizational development, that should consort with future. The compar ative analysis methods of existing and proper, and projection from the future, are used in this research. In the process of this study of the modern information society, its contradictions are identified and critical remarks of the conceptual principles from the standpoints of F.Webster, T.Roszak, K. May, D.Tapscott, F. Machlup, M. Porat, Y. Masuda, A.Toffler are analyzed. The main criteria of the information society is also analyzed, according to which «the information is becoming the main resource of the social progress in every field of life», its the most important characteristics are considered, which should contain «objective and subjective measurement of information», the quantity and quality of this information, truthful or fake, essential and non-essential information. In conclusion, it is impossible to separate the exact informational from non-informational segments of economy. Certain myths of information society are criticized, according to which its development is automatically leading to democracy and giving the equal access to information. The real threats of the information society are determined: the total control over people’s life and work, the virtualization of life and «loss» of the real world, the creation of an information concentration camp. The authors come to a conclusion, that information flows are growing in present-day conditions, but one has to consider, that foremost this is increasing of the amount of information, which reflects the development of scientific knowledge. Other traits of modern society are also revealed, and they attest the constant process of its intellectu alization. Attention is paid to the formation of «cognitariat», the presence of which indicates that the main role in modern society belongs to scientific activity. The very fact of setting up an institute of continuous education is being comprehended. Based on such arguments, the authors come to a conclusion, that information society creates only preconditions for the formation of civilization of intellectual creation, which is a necessary stage of its transformation to the planetary-cosmic level. There are three stages in the formation of intellectual civilization: the civilization of existence, civilization of enrichment and civilization of intellectual creation. It is easy to make a conclusion that there is a need to for further intellectualization of society, especially in its educational field.
Опис
Ключові слова
information, development, informational society, цивілізація інтелектуального творення, civilization of intellectual creation, інформація, розвиток, інформаційне суспільство
Бібліографічний опис
Кіпенський А. В., Смоляга М.В. Логіка розвитку цивілізації: від інформаційного до інтелектуального суспільства / А. В. Кіпенський, М. В. Смоляга // Studies in History and Philosophy of Science and Technology = Дослідження з історії і філософії науки і техніки. – 2023. – Т. 32, № 1. – С. 42-55.