Публікація: Рейтинг впливу конкурентних стратегій на загальну результативність діяльності підприємств кондитерської промисловості
Дата
2020
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій
Анотація
У статті наведено чинники та визначено їхній вплив на загальну результативність діяльності підприємств кондитерської промисловості вибіркової сукупності. У результаті побудовано матрицю впливу чинників на загальну результативність діяльності підприємств кондитерської промисловості вибіркової сукупності. Для більш детального аналізу впливу чинників на результативність діяльності підприємств кондитерської промисловості вибіркової сукупності використано таксономічний метод порівняльного аналізу. Для цього представлено методичний підхід до проведення таксономічного аналізу впливу чинників на результативність діяльності підприємств кондитерської промисловості вибіркової сукупності. У результаті виявленого впливу чинників
побудовано матрицю застосування конкурентної стратегії на результативність діяльності підприємств кондитерської промисловості. На основі отриманих результатів розрахунку рівня коефіцієнту таксономії
та матриці впливу побудовано рейтинг впливу конкурентних стратегій на результативність діяльності підприємств кондитерської промисловості.
To achieve competitive goals, the company must determine market positions, available resources, source of competitive advantages and the nature of market actions, i.e. to form a set of competitive strategies. Competitive strategy is one of the company's strategies, which is aimed at both competitors and consumers within the approaches, and determines how the company can achieve its strategic goals in a competitive market. That is why understanding the types of competitive strategy in the processes of enterprise management is especially relevant. Improving the effectiveness of competitive strategy is one of the decisive factors in the company's exit from the economic and technological crisis, and also plays a key role in solving problems of sustainable economic growth and creating conditions for improving solvency, i.e. improving effiiency. To create a mechanism for developing an effective competitive strategy, we will analyze the impact of factors on the overall performance of the confectionery industry. The article presents the factors and determines their impact on the overall performance of the confectionery industry's sample. As a result, a matrix of the factors' inflence on the overall performance of the confectionery industry's sample is constructed. For a more detailed analysis, a comparison of "reference effiiency" and that obtained as a result of the inflence of one or the other factor was presented. "Reference performance" is the performance most desirable for all four performance forecasts. A taxonomic method of comparative analysis was used for a more detailed analysis of the factors' inflence on the performance of the confectionery industry's sample. To do this, the article presents a methodological approach to taxonomic analysis of the factors' impact on the performance of the confectionery industry's sample. As a result of the revealed inflence of factors the matrix of competitive strategy's application on effiiency of the confectionery enterprises activity is constructed in the article. Based on the results of the taxonomy coeffiient level calculation and the impact matrix, a rating of the competitive strategies' impact on the confectionery industry effectiveness is built.
To achieve competitive goals, the company must determine market positions, available resources, source of competitive advantages and the nature of market actions, i.e. to form a set of competitive strategies. Competitive strategy is one of the company's strategies, which is aimed at both competitors and consumers within the approaches, and determines how the company can achieve its strategic goals in a competitive market. That is why understanding the types of competitive strategy in the processes of enterprise management is especially relevant. Improving the effectiveness of competitive strategy is one of the decisive factors in the company's exit from the economic and technological crisis, and also plays a key role in solving problems of sustainable economic growth and creating conditions for improving solvency, i.e. improving effiiency. To create a mechanism for developing an effective competitive strategy, we will analyze the impact of factors on the overall performance of the confectionery industry. The article presents the factors and determines their impact on the overall performance of the confectionery industry's sample. As a result, a matrix of the factors' inflence on the overall performance of the confectionery industry's sample is constructed. For a more detailed analysis, a comparison of "reference effiiency" and that obtained as a result of the inflence of one or the other factor was presented. "Reference performance" is the performance most desirable for all four performance forecasts. A taxonomic method of comparative analysis was used for a more detailed analysis of the factors' inflence on the performance of the confectionery industry's sample. To do this, the article presents a methodological approach to taxonomic analysis of the factors' impact on the performance of the confectionery industry's sample. As a result of the revealed inflence of factors the matrix of competitive strategy's application on effiiency of the confectionery enterprises activity is constructed in the article. Based on the results of the taxonomy coeffiient level calculation and the impact matrix, a rating of the competitive strategies' impact on the confectionery industry effectiveness is built.
Опис
Ключові слова
конкурентна стратегія, результативність, класифікація конкурентної стратегії, результативність підприємств кондитерської промисловості, проекції результативності діяльності підприємств, competition, competitive strategy, effectiveness, classifiation of competitive strategy, productivity of the confectionery industry, projection of the effectiveness of enterprises
Бібліографічний опис
Фощій П. М. Рейтинг впливу конкурентних стратегій на загальну результативність діяльності підприємств кондитерської промисловості / Фощій П. М., Краснокутська Н. С. // Причорноморські економічні студії. – 2020. – Вип. 54. – С. 143-150.