Кафедра "Автомобіле- і тракторобудування"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/5257
Офіційний сайт кафедри https://web.kpi.kharkov.ua/ait/
Кафедра "Автомобіле- і тракторобудування" (первісна назва – кафедра "Тракторобудування") створена разом із Харківським тракторним заводом у 1930 році у складі новоствореного автотракторного факультету (пізніше – факультет транспортного машинобудування). Засновником кафедри "Автомобіле- і тракторобудування" був академік, доктор технічних наук, професор Медведєв Михайло Іванович, який очолював кафедру з 1930 по 1962г.
У 1972 році на базі кафедри "Автомобіле- і тракторобудування" було створено спеціальну кафедру "Колісні і гусеничні машини" для підготовки спеціалістів з танкобудування.
Кафедра "Автомобіле- і тракторобудування" за роки її існування внесла гідний внесок у становлення і розвиток наукової думки в області теорії автомобілів і тракторів.
Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту механічної інженерії і транспорту.
У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють 3 доктори технічних наук, 8 кандидатів технічних наук, 1 співробітник має звання професора, 7 – звання доцента.
Переглянути
Результати пошуку
Документ Обгрунтування умов праці під час експлуатації транспортно-технологічних машин і обладнання(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Янчик, Олександр Григорович; Краснокутський, Володимир Миколайович; Куртов, Дмитро Анатолійович; Мартиненко, Микола МихайловичПроведений аналіз стану виробничого травматизму за умов воєнного стану на автотранспортному підприємстві при виконанні робіт з обслуговування і ремонту транспортно-технологічних машин і обладнання. Як результат виникла необхідність в розробці методів експертної оцінки критерії, що забезпечують безпечні умови праці робітників при виконанні робіт в екстремальних умовах із експлуатації і ремонту транспортно-технологічних машин і обладнання. Практична значимість роботи є надання дієвої допомоги фахівцям з охорони праці та керівникам структурних підрозділі підприємства щодо зниження рівня виробничого травматизму шляхом проведення експертної оцінки стану умов праці з метою запобігання нещасних випадків на виробництві і збереження здоров’я працівників.Документ Розвиток моделі визначення коефіцієнтів втрат об'ємного аксіально-поршневого гідравлічного приводу(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Трембач, Олексій Сергійович; Кожушко, Андрій ПавловичДана стаття має за мету надати рекомендації щодо уточнення значень коефіцієнтів об’ємних втрат в гідрооб’ємній передачі за рахунок використання математичної моделі визначення об’ємного ККД та методу оптимізації для знаходження оптимального значення цільової функції. При вирішенні поставленої мети використовувалась методика, яка складається з пошуку оптимального значення коефіцієнтів об’ємних втрат при використання методу оптимізації з лінійною цільовою функцією та зіставленні теоретичного результату з експериментальними даними. Практична значимість роботи полягає у технічно-обґрунтованому виборі значень коефіцієнтів об’ємних витрат регульованого гідронасосу та нерегульованого гідромотору, що підвищує точність обчислення ефективності гідрооб’ємної передачі.Публікація Огляд способів регулювання руху на перехрестях та керування циклами перемикання світлофорів(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Скляров, Олексій Володимирович; Селевич, Сергій ГеннадійовичПроаналізовано технічні та організаційні рішення щодо улаштування різних типів перехресть; їх преваги і недоліки; доцільність використання різник типів та способів організації дорожнього руху за різних умов. Як результат складено порівняльну таблицю типів та способів регулювання. Практична значимість роботи полягає у наданні рекомендацій щодо актуальних технологій управління дорожнім рухом, перевагами та недоліками існуючих систем.Документ Модернізація задньої трьохточечної навісної системи для тракторного самохідного шасі Т-16МГ(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Подригало, Михайло Абович; Краснокутський, Володимир Миколайович; Пелипенко, Євген Сергійович; Бусилко, Олег АнатолійовичПроведений аналіз показав що з широким поширенням колісних тракторів, повсюдно застосовуються тракторні самохідні шасі, які забезпечують ефективне виконання технологічних процесів у сільському господарстві, овочівництві, тваринництві, особистих селянських та фермерських господарствах. Також аналіз публікацій показав, що питанню задньої навісної системи для ТСШ останні 30 років не приділялось уваги. Головною метою є модернізація задньої навісної системи ТСШ – Т-16МГ, що дозволить ефективно використовувати його при роботі з різними навісними агрегатами, що дуже важливо для особистих селянських та фермерських господарств. Однією з причин розробки було те що в самохідному шасі Т-16МГ корпус заднього мосту відлитий з оновлених полегшених сплавів що викликало ряд проблем з застосуванням навіски для СШ-25. Опрацювавши всі недоліки трьохточечної навісної системи для тракторного самохідного шасі СШ-25, було розроблене задне гідравлічне навісне обладнання для тракторного самохідного шасі Т-16МГ. Для транспортування причепів трикутник автозчеплення знімається і ставляться поперечена в кулькові шарніри до правої і лівої щоки на яку кріпиться зчепний пристрій. При частій заміні навісних та причіпних агрегатів ця поперечина може вварюватися в нижню частину трикутника автозчеплення. Розроблена задня навіска дозволяє поліпшити умови використання самохідних шасі Т-16МГ, застосовуючи навішування сільгоспзнарядь (одно - і двокорпусні плуги, культиватори та інші машини і знаряддя). Пристрій також дозволяє застосовувати причіпні сільгоспмашини і знаряддя (катки, борони, граблі, самоскидний причіп та інші). Гідравлічне навісне обладнання дозволяє переводити машини і знаряддя з транспортного положення в робоче і навпаки, забезпечує правильне положення робочих органів навісних машин і знарядь відносно ґрунту при виконанні різних сільськогосподарських робіт. Посилене кріплення навісного обладнання підвищує його надійність та дозволяє уникнути поломок які потребують складних та дороговартісних ремонтів Для більшої міцності та зменшення кількості несправностей задньої навіски було додане кріплення за допомогою продольних лонжеронів, а не тільки до заднього мосту, як це було на навісці до СШ-25.Документ Конспект лекцій з дисципліни "Автотехнічна експертиза"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Островерх, Олександр ОлеговичОстанні роки характеризуються як період бурхливого розвитку транспорту. У сучасних умовах транспорт виконує не лише роль засобу перевезення пасажирів і вантажів. Транспортна система перетворилася на складову частину загального прогресу людства, залучаючи народи і країни до найбільш сучасних досягнень цивілізації в різноманітних галузях. Цього процесу набуває свій розвиток і в Україні, яка поряд з іншими європейськими державами має чималу і розвинену транспортну систему, пов’язану з багатьма країнами світу. Цю систему складають повітряний, морський, річковий, залізничний, автомобільний, магістрально-трубопровідний транспорт, метрополітени, розвинена мережа міського і позаміського електричного транспорту. Автомобіль є засобом підвищеної небезпеки. В світі дорожньо-транспортних подій (далі - ДТП) щорічно гинуть сотні тисяч і отримують поранення мільйони людей, завдається величезного матеріального збитку економіці.Документ Методичні вказівки до виконання практичних робіт з навчальної дисципліни "Технічна експлуатація автомобілів, автотехнічна експертиза та ресурсозбереження"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Островерх, Олександр ОлеговичДані методичні вказівки призначені для виконання практичних робіт і поліпшення самостійного навчання студентів з навчальної дисципліни «Технічна експлуатація автомобілів, автотехнічна експертиза та ресурсозбереження» для студентів денної та заочної форми навчання за спеціальністю 274 «Автомобільний транспорт» Поданий матеріал міститься в 4 практичних роботах, які охоплюють основні види робіт з експлуатації автомобілів, автотехнічної експертизи та ресурсозбереження. З кожної теми робота містить список рекомендованої літератури, контрольні запитання та рисунки для кращого засвоєння матеріалу при самостійному вивчені студентами. Звіт з практичних робіт оформляється згідно з правилами: 1. Титульний аркуш оформляється відповідно до додатка А. 2. Звіт повинен містити наступні розділи: завдання на виконання практичної роботи; мета виконання практичної роботи; порядок виконання практичної роботи; висновки.Документ К XXV международному конгрессу двигателестроителей(Национальный технический университет "Харьковский политехнический институт", 2020) Белогуб, Олександр Віталійович; Епифанов, Сергій Валерійович; Марченко, Андрій ПетровичНастоящая статья должна дать полную многомерную картину о том, как 25 лет назад в сентябре 1996 г. после длительного перерыва, связанного с образованием на территории СССР независимых государств (26 декабря 1991 г.), начались ежегодные собрания ученой братии, работающей в области двигателестроения, названные Международными Конгрессами двигателестроителей. Приведена статистика за предыдущие 24 Конгресса. Быстро летит время.Документ Методичні вказівки до лабораторних робіт з навчальної дисципліни "Технічна експлуатація автомобілів, автотехнічна експертиза та ресурсозбереження"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Агапов, Олег Миколайович; Островерх, Олександр ОлеговичДані методичні вказівки призначені для виконання лабораторних робіт і поліпшення самостійного навчання студентів з навчальної дисципліни «Технічна експлуатація автомобілів, автотехнічна експертиза та ресурсозбереження» для студентів денної та заочної форми навчання за спеціальністю 274 «Автомобільний транспорт». Поданий матеріал міститься в 8 лабораторних роботах, які охоплюють основні види робіт з експлуатації автомобілів, автотехнічної експертизи та ресурсозбереження. З кожної теми робота містить список рекомендованої літератури, контрольні запитання та рисунки для кращого засвоєння матеріалу при самостійному вивчені студентами.Документ Особливості функціонування ринку тракторів у зв'язку з їх імпортними поставками на терени України на початку XX сторіччя(Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, 2023) Кривоконь, Олександр Григорович; Козоріз, В. П.На основі аналізу історичних матеріалів, архівних джерел та публікацій у періодичній пресі досліджено особливості становлення та функціонування ринку сільськогосподарських тракторів на теренах Російської імперії і України на початку ХХ століття (1908–1917 рр.). Зокрема, проаналізовано загальноісторичний контекст, в умовах якого здійснювався імпорт тракторів та їх розповсюдження. З’ясовано перелік основних компаній-виробників, які поставляли тракторну техніку на терени України та марки найпопулярніших тракторів. В результаті дослідження з’ясовано, що царський уряд проводив ліберальну політику щодо імпорту тракторної техніки та інших складних сільськогосподарських машин. Проте він не мав чіткої політики щодо функціонування і розвитку цього ринку. Як наслідок на теренах Російської імперії і України ринок тракторів формувався стихійно, здебільшого під впливом пропозицій на тракторну техніку, які надходила від її виробників, і попиту з боку великих землевласників та селянських господарств. Велику роль в популяризації та поширенні тракторів відіграло Бюро із сільськогосподарської механіки, що діяло при вченому комітеті міністерства землеробства Росії, Київське товариство західних земств з продажу сільськогосподарських машин і знарядь, Харківське товариство сільського господарства та деякі інші організації. Важливе значення мала і Всеросійська фабрично заводська, торгово-промислова, сільськогосподарська і науково-художня виставка, що проходила в Києві влітку 1913 р. З’ясовано, що конкуренція між основними виробниками тракторної техніки сприяла збільшенню попиту на неї, хоча через високу вартість для більшості сільських господарів вона залишалась недоступною. Водночас збільшення кількості іноземних тракторів дало поштовх для розвитку власного тракторобудування, яке отримало державну підтримку вже за радянських часів. У роботі застосовано загаль нонаукові методи дослідження.Документ Особливості тягового розрахунку тракторного самохідного шасі при агрегатуванні з навісними машинами та знаряддями(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Подригало, Михайло Абович; Краснокутський, Володимир Миколайович; Шевцов, Вадим Михайлович; Панамарьова, Ольга БорисівнаРозглянута математична модель, що описує особливості тягового розрахунку самохідних шасі в навісному агрегаті. Проаналізовані особливості застосування типового тягового розрахунку до самохідних шасі зокрема з урахуванням розподілу сил і моментів в поздовжньо-вертикальній площині, що вливають на зчіпні і тягово потужності якості шасі. Розглянуто агрегатування, при якому відбувається довантаження самохідного шасі вагою машини, що в свою чергу впливає на вертикальну складову реакції ґрунту на робочих органах. Розрахунок тягового опору враховує частину сили опору коченню, що викликається нормальним довантаженням самохідного шасі від силового впливу навісних машин. Таким чином, тяговий опір навісної машини в агрегаті в загальному випадку складається з горизонтальної складової реакції ґрунту на робочих органах і сили опору коченню від довантаження трактора або самохідного шасі при роботі. Співвідношення цих складових в балансі тягового опору визначається прийнятим способом агрегатування і конструктивними параметрами машини. На співвідношення цих складових впливають також умови роботи агрегату: зі збільшенням щільності ґрунтів підвищується опір робочим органам і знижується опір коченню; зменшення щільності, підвищення вологості і інші чинники збільшують опір коченню при одночасному зниженні величини реакції ґрунту на робочих органах.