Кафедра "Фізичне виховання"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1195

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/sport

Кафедра "Фізичне виховання" заснована в 1950 році з ініціативи тодішнього ректора, професора Михайла Федоровича Семка у зв’язку з реорганізацією кафедри військово-прикладної підготовки. Першим її завідувачем був Костянтин Терентійович Черниченко .

Спеціальність "Фізична культура і спорт" заснована в 1994 році. Кафедра володіє унікальною матеріальною базою для занять більш ніж з 30 видів спорту і рекреації.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

На кафедрі працюють понад 50 викладачів, тренерів, вчених, з них: 4 кандидата педагогічних наук, 2 кандидата технічних наук, 1 кандидат психологічних наук, 1– доктор філософії; 8 співробітників мають звання доцента, 1 – старшого наукового співробітника.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 15
  • Ескіз
    Документ
    Актуальність здоров'язбережувальної компетентності майбутніх тренерів з виду спорту
    (Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, 2024) Єфременко, Андрій; Крайник, Ярослав; Федорина, Тетяна Євгеніївна; Петренко, Валерій Іванович; Фоменко, Вікторія Вікторівна; Казак, Володимир Юрійович
    Розвиток знань та умінь щодо збереження здоров’я здобувачів освіти є одним з ключових завдань навчального процесу в сфері фізкультурно-спортивної освіти. Необхідно формувати в майбутніх тренерів у процесі навчання розуміння важливості збереження власного та здоров’я молодих спортсменів. Мета: обґрунтувати значення здоров’язбережувальної компетентності майбутніх тренерів з виду спорту. Матеріал і методи: теоретичні методи педагогічного дослідження. Результати. Підготовка сучасного тренера з виду спорту не буде якісною без сформованості в структурі професійної компетентності орієнтації на збереження здоров’я. Уявлення про здоров’язбережувальну компетентність тренера з виду спорту та її формування в процесі навчання залишається недостатньо розробленим. Її структура мусить включати характеристики, які забезпечують втілення здоров’язбереження як на особистісному рівні спортивного тренера, а також які будуть сформовані в процесі підготовки вихованців. Основою здоров’язбережувальної компетентності тренера з виду спорту є розуміння сутності спорту як діяльності спрямованої на формування, збагачення та збереження здоров’я тих, хто займаються, а не тільки на досягнення найвищого результату у змаганнях. Відповідно до цієї мети мусить будуватися спеціалізована фахова підготовка майбутніх спортивних тренерів. Висновки. Виявлено, що недостатньо уваги приділяється процесу розвитку уявлень майбутніх тренерів з виду спорту щодо оздоровчої спрямованості майбутньої професійної діяльності. Встановлені напрямки, які слід розвивати в процесі формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх тренерів з виду спорту. Визначено, що першочергове значення у якісній фаховій діяльності спортивного тренера мають теоретичні знання та практичні навички щодо забезпечення здоров’я атлетів на різних етапах багаторічної підготовки. Вони спираються на особистісний рівень прихильності до ведення здорового способу життя, а також володіння стратегіями формування здоров’язбережувального середовища навчально-тренувального процесу. Подальше формулювання чітких вимог до здоров’язбережувальної компетентності спортивних тренерів сприятиме підвищенню якості підготовки майбутніх спеціалістів.
  • Ескіз
    Документ
    Актуальність використання медико-біологічних досліджень на заняттях з фізичного виховання для студентів ЗВО
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Фоменко, Вікторія Вікторівна; Недбайло, Ірина Анатоліївна; Хірний, Сергій Володимирович
    У роботі розглянуті проблеми удосконалення системи фізичного виховання для студентів ЗВО за допомогою використання медико-біологічних досліджень на практичних заняттях з навчальної дисципліни "Фізичне виховання", здійснений пошук нових дієвих засобів, які відповідатимуть сучасним вимогам, спрямованих на зміцнення здоров'я людини, розвитку та вдосконалення фізичних якостей молодого покоління.
  • Ескіз
    Документ
    Навчально-методичний посібник до практичних занять "Методика комплексного застосування вправ з розвитку рухливості суглобів та еластичності зв’язок для різних частин тіла людини"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Фоменко, Вікторія Вікторівна; Федорина, Тетяна Євгеніївна; Петренко, Валерій Іванович; Арабаджи, Анна Юріївна
    Навчально-методичний посібник містить теоретичні та практичні матеріали до занять з навчальної дисципліни «Фізичне виховання» для студентів всіх спеціальностей освітнього рівня бакалавр, а саме: рисунки, опис вправ, методичні вказівки до виконання, таблиці з інформацію про функцію м’язів, їх назви та розташування; перелік травм, для яких вправа корисна у період реабілітації. У посібнику застосовується система нумерації, яка сприяє процесу пошуку найбільш ефективної фізичної вправи. Навчально-методичний посібник може бути використаний викладачами для складання індивідуальних завдань. Застосовані у навчально-методичному посібнику матеріали базуються на аналізі сучасних наукових і методичних джерелах інформації.
  • Ескіз
    Документ
    Фізичне виховання здобувачів освіти в закладах вищої освіти в сучасних умовах
    (Видавничий дім "Гельветика", 2023) Єфременко, А. М.; Казак, Володимир Юрійович; Петренко, Валерій Іванович; Недбайло, Ірина Анатоліївна; Фоменко, Вікторія Вікторівна
    Реформування системи освіти України потребує належної уваги до всіх елементів цього процесу, зокрема фізичного виховання здобувачів. Сучасна проблематика раціоналізації перетворень в поточних безпекових умовах вимагає аналізу особливостей викладання фізичного виховання у ЗВО. Мета – визначити поточний стан викладання фізичного виховання у ЗВО. Матеріал і методи дослідження: педагогічне моделювання та прогнозування; аналіз, синтез, узагальнення, конкретизація. Отримані результати. Виявлено, що навчальний процес з фізичного виховання у ЗВО регламентується державними нормативно-правовими актами. Проте в умовах розширення автономії закладів освіти зростає роль внутрішньої регуляції у ЗВО щодо особливостей організації фізичного виховання здобувачів освіти. Встановлено, що здебільшого у ЗВО отримує розвиток традиційна модель побудови процесу фізичного виховання здобувачів. Проте останнім часом розвиваються й інші моделі, що мають переваги стосовно максимального розвитку індивідуальних фізичних здібностей здобувачів, а також формування їх фізичної підготовленості з урахуванням потреб майбутньої професії. Проте становлення моделей фізичного виховання як повноцінних складових системи ускладнюється через проблеми, пов’язані з особливостями навчання у воєнний час та дистанційного/асинхронного викладання. Вони потребують вирішення не як окремі питання у структурі освітнього процесу, а в контексті вдосконалення всієї системи фізичного виховання з урахуванням досягнення мети збереження здоров’я студентської молоді. Висновки. Таким чином, встановлено основні моделі організації процесу фізичного виховання у ЗВО та їх можливості у забезпеченні якості освітнього процесу в умовах сьогодення. Зазначено, що сучасна система фізичного виховання ЗВО потребує корекції відповідно до поточних умов та майбутньої трансформації освітнього процесу. Встановлено, що існують проблеми організації навчання та контролю успішності здобувачів вищої освіти, а також якості процесу фізичного виховання на тлі збереження сталих форм його реалізації у освітньому середовищі.
  • Ескіз
    Документ
    Визначення перспектив та напрямків вдосконалення підготовки фахівців сфери фізичного виховання та спорту у закладах освіти України
    (Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, 2023) Жерновнікова, Я. В.; Казак, Володимир Юрійович; Алексєнко, Юлія Сергіївна; Єфременко, А. М.; Фоменко, Вікторія Вікторівна
    Загострюється питання вдосконалення форм та змісту освіти у сфері фізичного виховання та спорту з урахуванням поточних особливостей функціонування системи освіти України. Мета – визначити шляхи вдосконалення процесу підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання та спорту. Методи: теоретичні методи педагогічного дослідження. Результати та їх обговорення. Виявлені актуальні тенденції у навчальному процесі при підготовці майбутніх фахівців галузі фізичного виховання та спорту. Встановлено, що вони не є короткотривалими, але будуть поглиблювати подальшу кризу традиційного підходу до формування процесу підготовки фахівців. Представлені шляхи модернізації освітнього середовища з урахуванням особливостей професійної діяльності майбутніх фахівців з фізичного виховання і спорту у сучасних умовах її реалізації. Аналіз ускладнень, що супроводжують навчальний процес сучасних здобувачів дозволяє констатувати недостатність доповнення існуючих навчальних програм сучасними формами та змістом. Існує реальна потреба у нормативно-правовому урегулюванні особливостей дистанційного навчання та розробки положень побудови індивідуальних освітніх траєкторій з урахуванням специфіки підготовки фахівців сфери фізичного виховання та спорту у закладах освіти України. Висновки. Проведене дослідження дозволяє визначити шляхи вдосконалення процесу якісної підготовки фахівців з фізичного виховання та спорту. Наразі неможливо організувати якісний навчальний процес без залучення сучасних інформаційно-комунікативних технологій та поглиблення співпраці закладів освіти зі спортивними організаціями, які функціонують за місцем проживання здобувачів освіти. Перевагу матимуть ті навчальні програми, що зможуть якісно забезпечити засвоєння здобувачами практичних навичок з фаху з урахуванням можливостей дистанційного навчання. Подальші дослідження спрямовані на оцінку реального стану ефективності формування професійної компетентності майбутніх тренерів з виду спорту.
  • Ескіз
    Документ
    Ефективність методики вдосконалення силових здібностей боксерів із використанням вправ легкої атлетики
    (Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, 2023) Фоменко, Вікторія Вікторівна; Хмелюк, О. В.; Колоколов, В. О.; Жогло, В. М.; Єфременко, А. М.; Крайник, Я. Б.
    Мета – обґрунтування ефективності методики комплексного розвитку силових здібностей боксерів 17-19 років. Учасники: боксери 18,05±1,50 років (n = 16), які були поділені на контрольну (КГ; n = 8) та експериментальну (ЕГ; n = 8) групи. Методи: аналіз даних науково-методичної літератури; педагогічне спостереження, тестування та експеримент; методи математичної статистики. Результати та їх обговорення. Особливість експериментальної методики полягала у поєднаному використанні специфічних та легкоатлетичних засобів у силовому тренуванні боксерів протягом 12 тижнів. Встановлено, що порівняно з традиційним підходом експериментальна методика сприяла позитивній динаміці показників сили м'язів рук та плечового поясу, силовій витривалості, а також швидкісно-силових якостей випробуваних. Висновки. Комплексний розвиток силових здібностей дозволяє оптимізувати процес розвитку сили боксерів 17-19 років у підготовчому періоді річного макроциклу.
  • Ескіз
    Документ
    Психологічна стійкість до тривалої роботи в легкій атлетиці
    (Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, 2022) Жогло, В. М.; Матузна, Наталія Анатоліївна; Казак, Володимир Юрійович; Фоменко, Вікторія Вікторівна; Єфременко, А. М.
    Висвітлено питання важливості психологічної стійкості у легкоатлетичному спорті в умовах здійснення тренувальної та змагальної діяльності спортсменів. Метою дослідження є характеристика особливостей психологічної стійкості до тривалої роботи у легкій атлетиці. Методи. Для досягнення мети роботи були використані теоретичні методи педагогічного дослідження. Результати та їх обговорення. Виявлено, що змагальна діяльність, яка формує структуру підготовчого процесу, у легкій атлетиці характеризується граничним фізичними навантаженнями, що проявляє атлет в процесі боротьби власне з суперниками, а також в умовах виконання тренувальних навантажень. Такі впливи відзначаються специфічними та неспецифічними реакціями з боку функціональних систем легкоатлетів, що мають особливості відповідно їх спортивної спеціалізації. Характерними перемінними для навантажень у легкоатлетичному спорті виступають напруженість та тривалість фізичної роботи. В більшості видів легкої атлетики саме тривалість впливу тренувального навантаження визначає ефективність спортивної підготовки. З іншого боку, деякі види легкої атлетики характеризуються тривалістю змагальної діяльності яка визначається або сутністю досягнення спортивного результату, або значним часом, протягом якого відбувається визначення переможця. Таким чином, стану атлетів, які змагаються, притаманне значне фізичне та психічне напруження, що є взаємопов’язаними. Відтак, виключне значення набувають вимоги до психологічної стійкості легкоатлетів. Висновки. В результаті дослідження встановлено, що успішність тренувальної та змагальної діяльності легкоатлетів різних спеціалізацій залежить від психологічної стійкості до тривалої роботи у протягом тренувальної та змагальної діяльності. Це слід враховувати при плануванні процесу підготовки легкоатлетів як у річному, так і багаторічному аспектах. Проведене дослідження може стати базою для подальших теоретичних, емпіричних досліджень, а також методичних доробок з психології легкоатлетичного спорту.
  • Ескіз
    Документ
    Застосування засобів легкої атлетики у тренуванні спринту регбістів
    (Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, 2023) Фоменко, Вікторія Вікторівна; Єфременко, А. М.; Хмелюк, О. В.; Колоколов, В. О.; Крайник, Я. Б.; Жогло, В. М.
    Мета – обґрунтування застосування легкоатлетичних вправ в тренуванні спринту регбістів. Методи: теоретичні методи педагогічного дослідження. Результати та їх обговорення. Сучасна гра в регбі вимагає від гравця, незалежно від його амплуа і позиції на полі у грі, бути готовим до виконання нетривалих, повторюваних спалахів бігу з високою інтенсивністю. Встановлено, що структура спринту гравців в регбі є схожою на дії бігуна-спринтера, який має виконати біг зі старту або моментальне потужне прискорювання у русі. Результати аналізу науково-методичної літератури та педагогічного моделювання продемонстрували, що для покращення спринтерських показників регбіста тренеру з фізичної підготовки необхідно включити в програму тренувань пліометричні вправи, швидкі присідання зі штангою, буксирування саней та вправи, спрямовані на вдосконаленням техніки спринтерського бігу. Саме ці практичні та науково перевірені в сфері легкої атлетики засоби визначають вплив на структуру спринтерських здібностей регбістів, тотожний спринтерським характеристикам гравця на полі. Висновки. Встановлено, що гравці в регбі потребують вміння виконувати потужні швидкі рухи відповідно до структури, притаманної бігунам на короткі дистанції Відтак, виникає можливість побудови програми спринтерського тренування із застосуванням вправ та методології підготовки бігунів на короткі дистанції. Спринтерські вправи мають бути підібрані з урахуванням потужних короткочасних спринтів, які притаманні діям гравця у регбі під час гри. В той же час, має бути врахована необхідність готовності до їх серійного виконання. Відтак, перспективним розробка методики застосування елементів підготовки спринтера при побудові спринтерської підготовки гравців-регбістів.
  • Ескіз
    Документ
    Курс лекцій з дисципліни "Фізична реабілітація та масаж"
    (2023) Фоменко, Вікторія Вікторівна
    Цей курс лекцій підготовлений згідно навчальної програми дисципліни «Фiзична реабiлiтацiя i масаж», спрямовано на допомогу студентам спеціальності 017«Фізична культура і спорт», щодо формування сучасного мислення та системи спеціальних знань з основ реабілітації та масажу. Формування умінь що до організації та проведення реабілітації, масажу при різноманітних захворюваннях. Формування у студентів комплексу спеціальних знань і практичних умінь, які зможуть застосовувати у спорті, вищих досягнень, фізичній реабілітації та фізичній терапії. Збірник орієнтований на студентів спеціальності 017 «Фізична культура і спорт», які вивчають дану навчальну дисципліну. Кожна лекція має у змісті - підрозділи і контрольні питання до навчального матеріалу.
  • Ескіз
    Документ
    Робоча програма навчальної дисципліни "Фiзична реабiлiтацiя i масаж"
    (2023) Фоменко, Вікторія Вікторівна
    Метою навчальної дисципліни «Фiзична реабiлiтацiя i масаж», є формування сучасного мислення та системи спеціальних знань з основ реабілітації та масажу. Формування умінь щодо організації та проведення реабілітації, масажу при різноманітних захворюваннях. Формування у студентів комплексу спеціальних знань і практичних умінь, які зможуть застосовувати у спорті, вищих досягнень, фізичній реабілітації та фізичній терапії.