Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/26
Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/ppuss
Від 2014 року кафедра має назву "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна", первісна назва – "Педагогіка та психологія управління соціальними системами".
Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами" – перша та єдина в Україні кафедра серед технічних ЗВО України, яка цілеспрямовано займається проблемами лідерства та управлінської підготовки на різних рівнях освіти, створена 15 лютого 2000 року. Від 2000 року під керівництвом чл.-коресп. НАПН України, доктора педагогічних наук, професора Олександра Георгійовича Романовського функціонує наукова школа лідерства "Формування особистості лідера в науці, освіті, бізнесі", від 2015 року – Центр лідерства.
Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".
У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора педагогічних наук, 1 доктор наук з державного управління, 12 кандидатів педагогічних, 11 – психологічних, 2 – технічних, 1 – мистецтвознавства, 1– філософських, 1 – наук з державного управління; 5 співробітників мають звання професора, 21 – доцента.
Переглянути
Результати пошуку
Документ Формування готовності майбутніх викладачів вищої школи до педагогічної творчості: аналіз вітчизняного та зарубіжного наукового досвіду(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Сидоренко, Олександр ОлександровичУ статті розкрито погляди зарубіжних та вітчизняних дослідників до понять “педагогічна творчість”, “готовність”. З’ясовано, що проблема творчості та готовності до неї у вищій освіті розглядається з різних сторін, серед фахівців немає єдиної точки зору. Перелічено основні характеристики, що стосуються педагогічної творчості: оригінальність та новизна, великий рівень мотивації викладача, студентоцентризм, гнучкість та адаптивність, розвинуті міжособистісні відносини. З’ясовано, що готовність до творчості потребує серйозної теоретичної підготовки та реалізації досвіду на практиці. Встановлено, що в умовах закладів вищої освіти є потреба в якісних освітніх кадрах, здатних до прояву креативності та нестандартного мислення.Документ Аналіз зарубіжного досвіду країн північної європи щодо моделей професійної підготовки майбутніх творчих педагогів-лідерів в умовах вищої освіти(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Ігнатюк, Ольга АнатоліївнаCтаттю присвячено актуальній проблемі формування «якісного» майбутнього творчого педагога-лідера в умовах вищої освіти. У центрі уваги перебуває зарубіжний досвід вищої професійної педагогічної освіти країн Північної Європи. Встановлено, що професійна робота педагогів є однією з ключових детермінант не тільки успіхів здобувачів освіти у навчанні, а й їхнього впливу на соціальний й економічний розвиток майбутньої Європи. Зроблений аналіз моделей професійної підготовки педагогічних кадрів у вищій школі країн Північної Європи дозволив виявити систему пріоритетів у професійній підготовці педагогічних кадрів. Рекомендовано зарубіжний досвід проведеного дослідження до застосування у контексті підготовки педагогів-лідерів в умовах вищої системи освіти України, сприятиме вдосконаленню процесу підготовки.Документ Формування у майбутніх учителів навичок soft skills у процесі викладання навчальної дисцпліни "Коучингові технології в освіті"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Зеленська, ЛюдмилаУ статті розкрито зміст поняття гнучкі навички (soft skills), їхню роль і значення для професійного розвитку і кар’єрного зростання особистості. На основі аналізу Професійного стандарту за професіями “Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти”, “Вчитель закладу загальної середньої освіти”, “Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста”) визначено перелік гнучких навичок, якими має володіти сучасний педагог. Акцентовано увагу на важливості формування навичок soft skills у здобувачів вищої педагогічної освіти на етапі їхньої професійної підготовки. На основі вивчення Освітніх програм підготовки здобувачів вищої освіти бакалаврського рівня за спеціальностями 013 Початкова освіта, 014 Середня освіта (за предметною спеціалізацією) визначено шляхи формування гнучких навичок в освітньому процесі. Розроблено і апробовано навчальну програму вибіркової дисципліни загального циклу підготовки “Коучингові технології в освіті” як додатковий ресурс формування у майбутніх учителів комунікативних навичок, лідерських компетенцій, навичок селф-менеджменту, інтелектуальних навичок.Документ Моделювання викладання педагогічних дисциплін у процесі підготовки майбутніх докторів філософії в умовах технічного університету(2019) Ігнатюк, Ольга АнатоліївнаСтаттю присвячено актуальній пробле мі формування основ педагогічної майстерності, як результату готовності до педагогічної діяльності аспірантів технічного університету у процесі навчання педагогічним дисциплінам. Розглянуто особливості формування основ педагогічної майстерності аспірантів у процесі 1 року навчання блоку педагогічних дисциплін на підставі моделювання викладання педагогічних дисциплін. У статті розкрито суть процесу моделювання при викладанні педагогічних дисциплін аспірантам університету на підставі компетентісного, системного підходів. Наголошується, що у процесі формування основ педагогічної майстерності варто сформувати певну систему знань, де значне місце мають посідати знання про системне моделювання у педагогічному процесі. На основі аналізу психолого педагогічної літератури визначено особливості моделювання викладання педагогічних дисциплін в контексті формування основ педагогічної майстерності у процесі навчання майбутніх докторів філософіі в умовах технічного університету. Схарактеризовано модель контекстного системного формування основ педагогічної майстерності у процесі викладання педагогічних дисциплін аспірантам. Розкривається сутність контекстного системного формування основ педагогічної майстерності при викладанні педагогічних дисциплін майбутнім докторам філософії 1 року навчання, його елементи цілі, зміст, методи, засоби і форми навчання. Зазначено, що розробка і впровадження блоку педагогічних дисциплін з урахуванням профіналізованого змісту навчання педагогічних дисциплін, фундаменталізованого змісту навчанн я базових програмних продуктів (силабус), фундаменталізованого зміст навчання перспективних продуктів (випереджаючий характер навчання, форми, методи, інноваційні технології) фахової підготовки в умовах технічного університету сприяє набуттю майбутніми викл адачами відповідної ієрархії системи знань, забезпечує готовність майбутніх викладачів до якісної та ефективної репродуктивної та продуктивної професійної діяльності. Обговорюються результати сформованості основ педагогічної майстерності майбутніх виклада чів вищої школи з числа аспірантів 1 року навчання на вищеозначених засадах.Документ Зміст та структура педагогічної культури майбутніх викладачів закладів вищої освіти як важливий компонент професійної діяльності фахівця(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Жушма, Тетяна Віталіївна; Фетинюк, ВалентинаУ роботі розглянуто педагогічну культуру майбутнього викладача, вивчено теоретичний зміст та її співвідношення із професійною культурою та діяльністю. Проведено аналіз думки з питань поетапної зміни змісту, структури та методологічної бази формування педагогічної культури. Наведено сучасне уявлення про складові досліджуваної дефініції здобувачів освітнього рівня магістр, а також представлено структуру педагогічної культури викладача та її значущі і найменш впливові на ефективність діяльності компоненти. Проведено анкетування щодо пріоритетності впливу елементів педагогічної культури на її рівень у цілому.Документ The leadership qualities formation of future educators by means of student self-government(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Gurevich, Roman; Brovchak, Liudmyla; Kholkovska, IrynaThe article reveals the meaning of the notion “leadership”. Modern national and foreign approaches which determine leadership have been analyzed. Processes of leader-ship and management have been compared. Main characteristics of future educators` leader-ship qualities have been proposed. Components in the structure of leadership qualities of stu-dents of higher educational establishments have been suggested: the self-organization ability, the organizational activity ability, the interpersonal cooperation organization ability. Criteria of future educators `leadership qualities maturity have been determined: cognitive, opera-tional, personal. The emphasis is placed on the fact, that educational establishments have the opportunity to form leadership qualities with the help of the students` participation in the work of self-governing bodies. The brief description of the experimental approach of students` who are going to be future educators, leadership qualities by means of student self-govern-ance has been suggested. The educational potential of “Young Leader School” (translitera-tion “Shkola Molodoho Lidera”) in the formation of pedagogical university students` leader-ship qualities has been viewed. The staged nature of the organization of various forms of the extracurricular educational activities of students has been revealed.Документ Проектна діяльність як засіб формування професійної компетентності майбутніх учителів(НТУ "ХПІ", 2015) Шроль, Т. С.У статті розкрито поняття "професійної компетентності майбутнього вчителя", «проектна діяльність майбутнього вчителя». Вказано основні вимоги до використання методу проектів, параметри оцінки зовнішнього оцінювання проекту. У процесі вивчення курсу "Основи мультимедіа" розглянуто особливості використання методу проектів як засобу формування професійної компетентності майбутніх учителів.Документ Реалізація ідей І. А. Зязюна щодо підготовки майбутніх учителів фізики та математики(НТУ "ХПІ", 2015) Марченко, В. С.У статті висвітлено особливості професійної підготовки вчителя. Розглянуті ідеї українського вченого І. А. Зязюна. Показано напрями, складові та сутність сучасних вимог до професійної підготовки вчителя. Наголошено на основних чинниках нових підходів до підготовки майбутнього вчителя.