Кафедри

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 5 з 5
  • Ескіз
    Документ
    Creep pores in welded joints of steam pipelines
    (Springer Science+Business Media, LLC, 2023) Dmytryk, V. V.; Glushko, A. V.; Poznyakov, V. D.; Kasyanenko, I. V.
    Formation of creep pores and their transformation into creep cracks in the metal of welded joints of steam pipelines made of heat-resistant pearlite steels (12Kh1MF and 15Kh1M1F), with the long-term operation (over 270,000 h) under creep and low-cycle fatigue conditions (via repeated start-stop modes), largely depends on the structural and phase state of the welded joints. Welded joints are characterized by structural heterogeneity caused by welding heat. The heterogeneity increases with their further service life. This heterogeneity in the metal of welded joints is much greater than the heterogeneity of the base metal of the steam line, which has not been subjected to welding heat. In long-term operation, the structure of steam lines and their welded joints is transformed into a ferritic-carbide mixture at different rates. The rate of this transformation in the metal of welded joints is much higher than in the base metal of steam lines. It was found that the intensity of damage to the metal of welded joints by pores and creep cracks largely depends on the level of transformation of the initial structure into a ferritic-carbide mixture. It was found that creep pores are mainly formed along the boundaries of ߙ-phase grains and, to a lesser extent, along the grain body. We studied the peculiarities of physical and chemical processes occurring in the metal of welded joints of steam pipelines. We established a link between the self-diffusion of alloying elements (chromium, molybdenum, and vanadium) and the movement of dislocations. It was found that pore nucleation in the metal of welded joints occurs mainly at the boundaries of ferrite and bainite grains, where the coagulating carbides M23C6 and M7C3 are located rather than along the grain body. In the process of diffusion movement, vacancies, by merging, are transformed into microcontinuities that move in the direction of vacancy movement. It was found that the formation of creep pores in the metal of welded joints largely depends on its structural and phase state. Creep pores are most intensively formed in areas where the structure consists of tempering bainite, ferrite, and coagulating globularized pearlite. It was found that with an increase in the metal deformation of the zone of thermal influence of welded joints, the formation of creep pores is accelerated.
  • Ескіз
    Документ
    Структурні зміни металу зварних з'єднань тривало експлуатованих паропроводів
    (Міжнародна Асоціація "Зварювання", 2020) Дмитрик, Віталій Володимирович; Глушко, Альона Валеріївна; Іглін, Сергій Петрович
    Збільшення тривалості ресурсу експлуатації паропроводів є дуже актуальним завданням для теплової енергетики. Дослідження особливостей зміни структури металу ділянок зони термічного впливу зварних з'єднань паропроводів, які тривалий час експлуатуються в умовах повзучості, дає можливість для зменшення ступеня їх пошкоджуваності і, відповідно, збільшення часу напрацювання. У роботі розглянуто особливості переміщення дислокацій, залежність швидкості повзучості від структурного стану зварних з'єднань, наведено особливості утворення вакансій і пор повзучості. Встановлено, що утворення зародкових пор в умовах повзучості залежить від ступеня деформації металу зварних з'єднань, а також від його структурного стану.
  • Ескіз
    Документ
    Recrystallization in the metal of welding joints of steam trucks
    (2019) Dmytryk, V. V.; Glushko, A. V.; Tsaryk, A. K.
    The recrystallization process in the structure of welded joints of steam pipelines from heat-resistant pearlitic steels, operated for a long time under creep conditions (Te = 545…585 °С, Рe = 20…25 MPa), reduces their performance. Studying the peculiarities of the recrystallization process will allow slowing down its passage, which is important for increasing the service life of welded joints of steam pipelines, which are characterized by the presence of a certain structural heterogeneity.
  • Ескіз
    Документ
    Структурний стан та втомлювана пошкоджуваність зварних з'єднань паропроводів
    (Міжнародна Асоціація "Зварювання", 2020) Дмитрик, Віталій Володимирович; Царюк, Анатолій Корнійович; Гаращенко, Олена Сергіївна; Сиренко, Т. О.
    На даний час ряд енергоблоків ТЕС, після їх напрацювання близько 250000 год. у відносно стаціонарному режимі, перейшли в маневрений режим роботи. Такий перехід зумовив необхідність вивчення пошкоджуваності їх обладнання за механізмом втоми і, в першу чергу, зварних з'єднань паропроводів з теплостійких сталей, що працюють в умовах повзучості. Подальше збільшення пошкоджуваності втомою обумовлює необхідність підвищення вимог до вихідної структури як зварних з'єднань, що виготовляються, так і деталей, що піддаються ремонту з використанням зварювання.
  • Ескіз
    Документ
    Восстановительная термообработка паропроводов и их сварные соединений (обзор)
    (Міжнародна Асоціація "Зварювання", 2019) Дмитрик, Виталий Владимирович; Гаращенко, Елена Сергеевна; Глушко, Алена Валерьевна; Соколова, В. Н.; Сыренко, Т. А.
    Рассмотрены состояние и ключевые направления развития технологий восстановительной термообработки сварных соединений труб паропроводов. представлены технологии термообработки и их достоинства и недостатки. В первой части обзора представлена краткая информация о развитии восстановительной термообработки. Cформулированы и обоснованы наиболее перспективные, по мнению авторов, направления развития восстановительной термообработки сварных соединений для продления ресурса эксплуатации паропроводов. Дано обоснование возможности применения термической обработки длительно эксплуатируемых элементов паропроводов с деградированной структурой и наличием повреждаемости. обоснована возможность получения металла паропровода со структурным состоянием и свойствами, удовлетворяющими эксплуатационные требования.