Кафедри

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 6 з 6
  • Ескіз
    Документ
    Specificity of Organizational and Methodological Ensuring the Learning Process in the Information and Educational Environment
    (Shiny World Corp., 2023) Samoilenko, Oksana; Vyshkivska, Vanda; Prokofiev, Yevhen; Kozlov, Yevhen
    The article identifies the main trends characterizing the modern educational space; analyzed the content characteristics of the informational educational environment as a pedagogical system that combines informational educational resources, computer learning tools, educational process management tools, pedagogical techniques, methods and technologies. Based on the analysis of the scientific works of leading scientists, the main characteristics of the informational educational environment (variability, contextuality, polyfunctionality, adaptability) are determined, and their explanation is given; the functions of the informational educational environment are determined and the structure is substantiated. It has been proven that the information and educational environment consists of the goals and tasks of the organization of the project process, as well as the program-methodical (normative support for the functioning of the educational system), information-knowledge (a set of competencies), communication (interaction of the subjects of the educational process), technological ( modern teaching aids) components. The specifics of the use of advanced educational technologies in the information and educational environment are clarified. The conclusion that the information and educational environment of higher education institutions in modern conditions solves the following tasks is substantiated: improving the quality of education and the level of professional competence formation; ensuring the availability of educational services; lifelong learning; preparing students for the use of information technologies in an open digital society; increasing the efficiency of the education system in general.
  • Ескіз
    Документ
    Інноваційні освітні технології системи професійної інженерної освіти
    (Таврійський державний агротехнологічний університет імені Дмитра Моторного, 2024-05-29) Євтушенко, Наталія Сергіївна; Твердохлєбова, Наталя Євгеніївна
    У роботі авторами розглядаються інноваційні освітні технології системи професійної освіти, аналізуються аспекти їх впровадження у практичну діяльність, співвідноситься їх зміст та опис із вимогами до змісту. Інноваційні технології активно застосовують у процесі формування професійних компетенцій студентів.
  • Ескіз
    Документ
    Переваги і недоліки цифрової освіти в контексті викладання дисціпін з точки зору філософії освіти
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Годзь, Наталія Борисівна
    Стаття представляє собою перший крок автора в дослідженні футурологічного аспекту майбутньої педагогіки і системи освіти з позиції філософії та суспільствознавчих та педагогічних, медичних та психологічних наук. Статтю присвячено аналітичному дослідженню та порівняльному аналізу цифрової освіти в Китаї, Литві та Україні. За допомогою порівняльно-зіставного методу досліджено позитивні та негативні риси цифрової освіти. Доведено, що сучасність без урахування знання минулих методик технічних засобів навчання навіть в епоху діджиталізації буде не повною. Обґрунтовано значущість людського компонента у педагогіці, який не замінить жодний штучний інтелект.
  • Ескіз
    Документ
    Проблеми формування іншомовної професійної компетентності здобувачів вищої освіти
    (Громадська наукова організація "Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління", 2024) Субота, Лариса Андріївна
    Статтю присвячено проблемам формування іншомовної професійної компетентності здобувачів вищої освіти. Актуальність статті визначається тим, що здатність ефективно володіти іноземною мовою стає важливим чинником у конкурентному світі, і заклади вищої освіти повинні звертати особливу увагу на цей аспект для підготовки конкурентоспроможних фахівців. Мета статті полягає у спробі висвітлити проблеми формування іншомовної професійної компетент ності у вищій освіті та внести практичний внесок у вирішення цих питань для поліпшення якості освіти та підготовки студентів до викликів сучасного світу. Автор зосереджує увагу на імерсивному віртуальному навчанні та пропонує низку завдань для студентів технічних спеціальностей, а також для майбутніх менеджерів. У статті імерсивне навчання розглядається як ефективний підхід до формування іншомовної професійної компетентності здобувачів вищої освіти. Імерсивне навчання передбачає занурення студентів в освітнє середовище, де вони взаємодіють із мовою цілком, намагаючись створити найбільш природні умови для вивчення іноземної мови. До основних аспектів розгляду імерсивного навчання автор включає мовне занурення, симуляцію професійних ситуацій або реальних сценаріїв з професійного життя для створення умов, які максимально наближені до реального використання іноземної мови у вибраній сфері. Автор припускає, що залучення студентів до активної комунікації та взаємодії в іноземній мові сприяє розвитку мовних навичок та відповідних професійних rомпетентностей. На думку автора статті, для вирішення проблеми формування іншо мовної професійної компетентності здобувачів вищої освіти необхідно вдосконалювати програми вивчення іноземних мов, забезпечуючи більше практичних завдань, наголошуючи на специфіці професійних мовних навичок та створюючи стимули для студентів.
  • Ескіз
    Документ
    Development of the new pedagogical skills in the context of european integratio
    (American Linguist Association, 2020) Oleksenko, Roman I.; Dolska, Olga; Trynyak, M. V.; Nesterenko, Olena M.; Korostylov, Henadii L.
    The processes of globalization and informatization have a great impact on Ukrainian higher education system. In this regard, the problems of European integration of national higher education in the field of international standards occur. This article is aimed at developing a conceptual model of scientific and educational process and pedagogical skills of higher education teachers based on European integration. The necessity of using the innovative approach and the need to improve the capacity of universities to implement research and development technologies at the national level were emphasized. Innovative model of development of pedagogical skills of higher education teachers based on European integration was formed. Criteria for assessing the level of motivational and value component of pedagogical skills of the teacher were identified. The advantages and disadvantages of the development strategy of Ukrainian universities in the context of the needs of European integration of scientific and educational space were defined. It was concluded that the participation of teachers in promising research and competitions will ensure a steady increase in public funding for research in universities. The national higher education of Ukraine should be an open dynamic system.
  • Ескіз
    Документ
    Scientific and pedagogical approaches to the development of innovative educational technologies
    (ФОП Панов А. М., 2023) Kosenko, A. V.; Pererva, P. G.
    Organization of innovative activities in the field of education economic disciplines and the development of modern education technology is based on a number of special principles: establishment of economic profitability of skills and knowledge; comprehensive consideration of applied developments and research; focus on the specifics of the regional economic system.