Кафедри
Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393
Переглянути
2 результатів
Результати пошуку
Документ Ontological Prerequisites for the Emergence of Scientific Cosmology in the Context of the Emergence and Development of the Scientific Thinking(International Society of Philosophy and Cosmology (ISPC), 2024) Tararoev, Jakov; Horodyska, Olga; Dolska, OlgaThe article argues that scientific cosmology, the study of the Universe’s origin, evolution, and structure, remains an essential and integral part of scientific thinking. The article traces the roots of scientific thinking back to ancient Greek philosophy, particularly the work of Plato and Aristotle. These philosophers were the first to provide a clear justification for scientific knowledge, laying the foundation for its development in subsequent centuries. However, modern science no longer accepts their justifications as definitive. This raises the question: how can scientific thinking function without the traditional foundations laid by the Greeks? The article proposes a solution: general concepts can objectively exist as a property of the inherent uniformity and isotropy of space and time. This is not limited to just geometric and physical forms but extends to social, cultural, and other realms. Space can be understood as having dimensions, sets of characteristics used to define an object. These “spaces” are abstract constructs humans create to solve specific problems. The same object can occupy homogenous or heterogeneous spaces, depending on the problem being tackled. Time, unlike space, is irreversible and intrinsically anisotropic. However, it can be considered quasi-isotropic and quasi-homogeneous in some specific cases. The development of these concepts of homogeneity and heterogeneity in both physical (geometric) space and time constitutes the foundation of scientific cosmology.Документ Типологизация музыкального мышления М. Г. Арановского и симметрия(Харківський національний університет мистецтв ім. І. П. Котляревського, 2018) Тарароев, Яков Владимирович; Нецветай, Т. В.В работе анализируется авторский подход известного теоретика и философа музыки М. Г. Арановского к комплексной проблеме музыкального мышления. Указывается, что музыкальное мышление содержит в себе ряд последовательных элементов: идея-мысль, логика и язык музыки; также значительную роль в его функционировании играют бессознательные процессы. Исходным пунктом музыкального мышления является звук как физическое колебание в пространстве и времени. Исходя из этого, мы можем говорить, что музыкальное мышление функционирует в двух пространствах, "вложенных" друг в друга: физическом пространстве и семантическом пространстве смыслов. В обоих этих пространствах музыка разворачивается во времени, представляя собой некую последовательность и временную структуру. Эта структура может иметь различные типы упорядочивания, но все они подчинены логическим нормам и правилам, в основе которых лежит принцип симметрии. Процесс "разворачивания" музыки осуществляется по схеме: "темпоральный процесс→музыкальная логика→музыкальное мышление", а развитие музыкального континуума представляет собой триаду "автоморфизм → изоморфизм → метаморфизм", где каждый переход есть нарушение симметрии по определённым принципам.