Кафедри
Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393
Переглянути
28 результатів
Результати пошуку
Документ Електроприводи стрілочних переводів(ДП "ІНФОТЕХ", 2023) Буряковський, Сергій Геннадійович; Смірнов, Василь Васильович; Маслій, Артем Сергійович; Маслій, Андрій Сергійович; Тищенко, Анна АнатоліївнаВ монографії розглянуті питання розвитку теоретичної та практичної складових створення сучасних типів стрілочних переводів та систем керування до них. Запропоновані математичні моделі як існуючих, так і перспективних типів стрілочних переводів з урахуванням впливу факторів навколишнього середовища та специфіки поведінки різних систем керування на основні якісних показників процесу переводу гостряків. На основі отриманих результатів запропоновані конкретні рішення для кожного типу стрілочного переводу, що забезпечують підвищення якості та керованості процесом переводу. Розроблено декілька діючих макетів стрілочних переводів, на яких доведено працездатність запропонованих розробок. Книга призначена для спеціалістів з СЦБ УЗ, наукових та інженерно-технічних працівників, які займаються розробкою, або модернізацією стрілочних переводів, а також може бути корисною студентам і аспірантам ВНЗ.Публікація Hydro turbine speed control system(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Hasiuk, O. I.The article presents a mathematical model of an hydro turbine speed control system. In the world and domestic practice of creating hydraulic turbine equipment, there is a clear tendency to create computer-based rotor speed control systems for hydraulic turbines. Computer systems provide an opportunity to implement the introduction of effective algorithms using software that improve the static and dynamic characteristics of the system. This in turn increases the importance of mathematical modeling both at the design stage and during commissioning. The analysis of the performed works devoted to the mathematical description of the elements of the hydraulic drive of the regulator showed that they are reduced to linearized equations without taking into account a number of important factors that will increase the accuracy of the mathematical model. Improvement of static and dynamic characteristics and the system as a whole can be achieved by solving the scientific problem of studying its dynamics based on the development of a more complete mathematical model. To reduce friction and hysteresis, to prevent obliteration, the electrohydraulic converter plunger in the lower part is equipped with a segner wheel. Improving the dynamic characteristics of hydraulic turbine speed controllers requires the development of nonlinear mathematical models with subsequent analysis of transients in the hydraulic drive of the speed controller. Evaluation of the quality of transient processes and subsequent adjustment of parameters allows to achieve a reduction in the duration of transients, increase the speed and accuracy of positioning at small movements of the servo motor. A number of unaccounted factors during the preparation of the mathematical model of the electro-hydraulic converter makes it possible to increase its adequacy to the real object of study and increase the speed of the control system of the rotor speed of the hydraulic turbine.Документ Mathematical Modelling of Transients In the Electric Drive of the Turnout of the Mono-Sleeper Type With Switched-Inductor Motor(National technical university "Kharkov politechnical institute", 2021) Buriakovskyi, S. G.; Maslii, A. S.; Asmolova, L. V.; Goncharuk, N. T.The study is devoted to the development of the functionality of a railway track switch by introducing a switched inductor electric drive. This solution justifies simplifying the mechanical part of the switches by changing the gearbox to a ball screw and locating the all kinematic line of the switches on the mono-sleeper type. Goal. A study of the mono-sleeper turnout type behaviour to meet modern traffic safety requirements and improve operational reliability factors. Methodology. Based on electric drive theory, a kinematic line of a mono-switch turnout type with nonlinear friction characteristic is presented. Using differential equation theory and Laplace transformation, a mathematic description of a four-phase switched-inductor motor with ball-screw in a mechanical line of a single-mass electromechanical system has been made. A simulation mathematical model of the electric drive of mono-sleeper turnout type as the control system with a switche-inductor motor and nonlinear friction characteristic was built in MATLAB. Results. Simulation modelling of a mathematical model of a mono-sleeper turnout type with a switched-inductor motor and ball-screw gear has been developed and implemented. Studies of dynamics of turnout point movement have shown that, in contrast to the motors used today, the switched-inductor motor makes it possible to simplify the mechanical part of the drive, which leads to reduced time spent on laying and maintenance of turnout points, and therefore makes the design more reliable. The application of PID controller and fuzzy speed controller has shown improved dynamics of turnout point, while the fuzzy PID controller provides better performance of the set values and turnout point movements. Originality. First developed a mathematical model of the electric drive of the mono-sleeper turnout type, taking into account nonlinear friction characteristic, as an object of speed control of turnout point movement, is developed. Practical value. The developed mathematical model of a railway track turnout of the mono-sleeper type with a switched-inductor motor and ball-screw gear enables more efficient use of a microprocessor control system, creation of promising electric motor protection means and control of a turnout point.Документ Development and study of a microprocessor automatic control system for a mono-switch tie type with a linear inductive electric motor and a discrete speed controller(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Buriakovskyi, S. G.; Asmolova, L. V.; Maslii, An. S.; Maslii, Ar. S.; Obruch, I. V.The article is devoted to the development of the microprocessor automatic control system for a gearless controlled electric drive of a mono-switch tie based on a linear inductor electric motor. This solution provides control the position of the switch point, to carry out the transfer process with a smooth drive of shanks to the frame rail, to protect electric motor elements from overloads. Goal. Development and study of the behavior of microprocessor automatic control system for mono-switch tie type with linear inductive electric motor and discrete PID speed controller which coefficients are adjusted according to Chien-Hrones-Reswick method to meet modern traffic safety requirements and improve operational reliability factors. Methodology. On the basis of electric drive theory, a kinematic line of a mono-switch tie type with nonlinear friction characteristic is presented. Using differential equation theory and Laplace transformation, a mathematic description of a linear inductor electric motor has been made. Using the z-transform method, a difference equation for describing a discrete PID speed controller is obtained, the coefficients of which are derived using the Chien-Hrones-Reswick method. A simulation mathematical model of the electric drive mono-switch tie type as the microprocessor automatic control system with linear inductive electric motor and discrete PID speed controller and nonlinear friction characteristic was built in MATLAB. Results. Simulation modelling of a mathematical model of the microprocessor automatic control system of the electric drive mono-switch tie type with the linear inductive electric motor and discrete PID speed controller and nonlinear friction characteristic have been developed and performed. Studies of dynamics of switch point movement have shown that, a drive time of less than 0.7 s at a constant speed motor armature of 0.2 and 0.3 m/s provides to meet modern requirements for railway switch points. The application of discrete PID speed controller has shown improved dynamics of switch point. Originality. First for the electric drive of the mono-switch tie type with linear inductive electric motor a mathematical model of the discrete PID speed controller and nonlinear friction characteristic as an object of speed control of switch point movement, has been developed. Practical value. Mathematical model of a railway track switch of the mono-switch tie type with linear inductive electric motor and discrete PID speed controller has been developed to carry out the control of the position of the switch point, process with a smooth drive them to the frame rail, to protect electric motor elements from overloads.Документ Особливості вибору жанру нових мобільних відеоігор(Тарасенко В. П., 2022) Козіна, Ольга Андріївна; Бєсова, А. О.Документ Досвід впровадження ризик-орієнтованого підходу в систему управління охороною праці на підприємстві(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Березуцький, Вячеслав Володимирович; Ільїнська, Ольга ІгорівнаОбґрунтовано доцільність та необхідність впровадження ризик-орієнтованого підходу в систему управління охороною праці на підприємстві, обрані методики для впровадження, оцінки ризиків, побудовано алгоритм керування професійними ризиками.Документ Методи аналізу коректності графових моделей керуючих автоматів(ТОВ "Планета-Прінт", 2021) Качанов, Петро Олексійович; Мірошник, А. М.Документ Математичне моделювання перехідних процесів в електроприводі стрілочного переводу моношпального типу з вентильно-індукторним двигуном(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Буряковський, Сергій Геннадійович; Маслій, Артем Сергійович; Асмолова, Лариса Валеріївна; Гончарук, Наталія ТрохимівнаРобота присвячена розвитку функціональності залізничного стрілочного переводу шляхом впровадження вентильно-індукторного електроприводу. Таке рішення дає обґрунтування для спрощення механічної частини стрілочного переводу шляхом заміни редуктора на кульково-гвинтову пару, а також розмістити усю кінематичну лінію стрілочного переводу на одній шпалі. Наведено математичний опис чотирифазного вентильно-індукторного двигуна, та спрощеної механічної лінії стрілочного переводу у вигляді одномасової електромеханічної системи. Розроблена імітаційна математична модель електроприводу стрілочного переводу моношпального типу як система підлеглого керування з вентильно-індукторним двигуном, яка враховує нелінійну характеристику навантаження. Наведено результати комп’ютерного моделювання з ПІД та нечітким регулятором швидкості, які показали, що нечіткий ПІД регулятор більш якісно відпрацьовує задані величини та переміщення гостряків.Документ Система керування вимірюваннями як елемент системи менеджменту якості(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Амедова, А. І.; Дроздова, Тетяна ВасилівнаДокумент Реалізація цифрової системи керування напівпровідниковим перетворювачем електричної енергії за допомогою модуля розширення Matlab Simulink(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2016) Замаруєв, Володимир Васильович; Стисло, Богдан Олександрович; Войтович, Ю. С.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »