Кафедри
Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393
Переглянути
18 результатів
Результати пошуку
Документ Розробка 3D моделі інтер'єру та айдентики студії(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Куряков, А. Е.; Москальов, Д. К.; Глібко, Олена АнатоліївнаДокумент 3D objects creation approaches(Khmelnytskyi national university, 2021) Vorontsova, Darya; Dashkevych, Andrii; Fedchenko, Hanna; Tiahlo, VladislavIn this paper are discussed the application of 3D technologies, which are reflected in various areas of life, such as education, science, engineering and entertainment industry. The use of 3D technology in the educational process can significantly increase its efficiency by bringing the virtual computer environment closer to the real three-dimensional world. But for now the use of augmented reality in teaching is only gaining momentum. Many applications are still quite primitive, but developers are actively working on their refinement, increasing the amount of educational content, improving quality. It is not entirely clear what the basic steps of 3D modeling are for importing a model into augmented reality. Today there are a large number of areas of application of 3D models. The question is whether it is possible to use a single algorithm for all models and which. The aim of this work is to increase the level of use of 3D technologies in the educational process for an effective and external interactive way of providing information. In the course of the work the methods of creating 3D content for different areas of application such as game industry, 3D visualization, 3D printing, AR projects, holographic fans, preliminary assessment of technical properties of the product and etc were considered. Data analysis has been shown that for each area of application 3d contenthas its own requirements and features. This information was identified and presented in the form of a comparative table. Based on the analysis of modern methods of developing 3D content for different applications, it was proposed to combine the requirements for creating 3D models of individual areas. Based on the proposed combination, a small experiment was performed. 3D model of the character for the children audio-encyclopedic stories educational application was designed. The obtained models were also integrated in the augmented reality environment. After analyzing the relevant indicators, we concluded that the requirements for 3D content in these areas are the same. The paper also structured the main stages for creating 3D models of different applications, which in turn brings clarity and clarity to the process of developing 3D content for further import into AR training projects.Документ Підхід до 3D унаочнення вправ фейсбілдінгу(Херсонський національний технічний університет, 2020) Воронцова, Дар'я Володимирівна; Дашкевич, Андрій Олександрович; Грищенко, Т. В.Документ Підхід до візуалізації вправ для м'язів обличчя("ОЛДІ-ПЛЮС", 2020) Воронцова, Дар'я Володимирівна; Дашкевич, Андрій Олександрович; Грищенко, Т. В.Сьогодні IT технології не тільки надають змогу збирати, опрацьовувати, зберігати інформацію, але і демонструвати її в інтересах користувачів. Одним із способів презентації інформації є комп’ютерна графіка. За допомогою комп’ютерної графіки з’явилась можливість унаочнити те, що неможливо побачити у реальному житті: зазирнути, роздивитись, навіть торкнутись речей, які раніше були представлені тільки на ілюстраціях. На сьогодні існує велика кількість програм, додатків, Інтернет ресурсів, цифрових атласів, відео, що презентують пристрої складних механізмів, явища природи, анатомію людини, виконання фізичних вправ і т.п. Не дуже розвиненою сферою, з точки зору цифрового унаочнення, виявилась сфера фейсбілдінгу. Вправи гімнастики обличчя, презентовані на малюнках, або представлені на реальних відео які не демонструють м’язи, що навантажені. Необхідно відмітити: розуміння внутрішнього розподілу зусиль на відповідні м’язи при виконанні вправ призводить до кращого результату та допомагає уникнути помилок. В роботі наведено загальну схему 3D моделювання, текстурування, рігу, анімації та візуалізації для створення базової моделі інструктора фейсбілдінгу із застосуванням таких програмних пакетів, як Autodesk Maya, Zbrush, Adobe Photoshop. Розроблено спосіб 3D унаочнення на анатомічному рівні певних груп м’язів обличчя та шийного відділу. За базові приймались вправи спортивно-оздоровчого комплексу для обличчя, розроблених лікарем-косметологом центру лазерних технологій. На основі розробленої моделі, за запропонованим підходом унаочнення, з урахуванням рекомендацій лікаря-косметолога створені демонстраційні відео виконання фізичних вправ фейсбилдінгу засобами Sony Vegas Pro з аудіо супроводженням. Початкові кадри демонструють виконання вправ моделі з реалістичною текстурою. Наступні кадри показують обліт камери й зміну матеріалу моделі, а саме модель інструктора приймає білий матовий колір, а м’язи, що навантажені, підсвічуються червоним кольором. Така зміна матеріалів надає змогу більш інформативно представити виконання вправ. Отримані відеоролики можуть використовуватись у медичній практиці та косметології для демонстрації вправ м’язів шийного відділу та обличчя.Документ 3D-моделювання історичної споруди засобами фотограмметрії(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Грищенко, Т. В.; Власенко, Володимир Олександрович; Воронцова, Дар'я ВолодимирівнаДокумент Створення анімації та візуальних ефектів технологіями комп'ютерної графіки(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2018) Сухоставський, М. В.; Савченко, Лідія МитрофанівнаДокумент Human body modeling technologies for e-commerce systems(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Litvinov, Bogdan Ruslanovich; Bilova, Mariia OleksiivnaRelevance of the research work is the analysis of the main features of 3D modeling for further implementation in e-commerce. Namely, the features of creating a human body 3D model with the ability to edit personal settings of individual parts of the body, as well as a basic set of clothes to provide a more realistic representation of the model. The features of the 3D model in general were considered in this article. The mathematical analysis of the 3D graphics rendering on the 2D monitor and the possibilities of control and editing of such models have been presented. The developed software product allows the user to create an anatomical three-dimensional model of the human body and then adjust it to his needs. The user can apply on created model variety of settings, namely more than 15 different views, with a full package of changes. It is possible to change the size, color of hair, eyebrows, eyes, face, body, legs. Also, the user is able to select the levels of skeletal frame views and additionally can select different backgrounds to provide a more realistic representation of the model in space. Additional functionality was implemented for more flexible configuration of the model’sface. The user can pre-determine points to select directions or sizes of different parts of the face using settings, displayed on the mouse or touchpad control. After adjustments, the user is able to manage the clothes that he had saved in the shopping cart from the online store, from which he later proceeded to the online fitting. After the fitting the user can test the creation of animations in 360 degrees of free movement. Finally, the user can go to the store to pay for the items he left in the shopping cart. Developed software allows improving main metrics of the on-line stores, which has a positive impact on increasing the growth of earnings.Документ Моделирование технологической оснастки для хирургии и протезирования костной ткани по результатам послойных сечений томограммы(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2016) Лавриненко, Сергей Николаевич; Лавриненко, И. С.; Кальянов, Р. С.Документ Методичні вказівки до виконання індивідуального завдання з курсу "Методи конструювання об'єктів в комп'ютерних системах"(2019) Адашевська, Ірина ЮріївнаДокумент Особенности расчетов кабелей в открытой прокладке на прочность при проведении их сейсмической квалификации(Белорусский национальный технический университет, 2017) Водка, Алексей Александрович; Келин, А. А.; Нарыжная, Р. Н.; Трубаев, Александр ИвановичКабельные конструкции являются неотъемлемой частью оборудования АЭС. В работе рассматривается построение трехмерных и балочных конечно-элементных моделей кабеля в открытой прокладке. Проведено численное определение параметров-напряженно-деформированного состояния кабеля, возникающего под действием статических и сейсмических нагрузок. Проведен сравнительный анализ результатов, полученных по построенным моделям. Дана оценка прочности кабеля.