Кафедри
Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393
Переглянути
4 результатів
Результати пошуку
Публікація Cognitive technologies for modeling migration processes in education(Kaunas University of Technology, Lithuania, 2022) Sergienko, Olena; Mashchenko, Maryna; Gavkalova, N.; Chernova, L. S.; Lola, Yu.The cognitive model of regulating educational migration is constructed on the basis of an oriented graph-structured scheme of causal relations between system elements. This model, in contrast to others, combines factors, taking into account their interaction, leaving, and the educational conditions of foreigners, which in balance lead to educational migration. This model also determines the effects for the country, region, university, and individual migrants. The cognitive model is the basis for developing a set of scenarios. Scenario modeling allows for the identification of possible variants for the development of a situation, ways and mechanisms of influencing the situation in order to achieve the desired results and avoid undesirable consequences, and the development of a set of measures to influence the situation. Each scenario is characterized by the initial data, the influence of management, and the obtained result. Thus, all possible variants of system development are considered and the optimal management strategy is chosen to achieve the desired goals. Three core scenarios of development (optimistic, realistic, and pessimistic) were obtained on the basis of the cognitive model of educational migration regulation. Given these scenarios, methodological recommendations can be formulated on the regulation of educational migration in order to attract educational migrants to Ukraine from foreign countries. This will promote the interests of the social, economic, political, and demographic development of the country. The implementation of the proposed measures to regulate educational migration will facilitate the integration of domestic education and science into the global system, improve the quality of education and its competitiveness in international markets for educational services, increase income, and offset the negative effects of Ukraine’s demographic decline.Публікація Cognitive simulation of educational migration trends and conditions in the context of universities' competitiveness(Vysoká škola ekonómie a manažmentu verejnej správy, 2017) Sergienko, Olena Andrianivna; Stepurina, Svitlana Oleksandrivna; Bilan, Yuliia AndriivnaThe article conteins the cognitive model for studying the educational migration trends and factors. Scenarios of situation development were implemented: optimistic, realistic and pessimistic that allows to forming methodical recommendations for improving the attracting foreign contingent policies in the context of universities competitiveness management.Документ Освітня міграція. Економічні та соціальні аспекти(Херсонський державний університет, 2014) Пантелєєв, Михайло Сергійович; Побережна, Наталія МиколаївнаУ статті проведено аналіз кількісних та структурних змін у чисельності студентів денної та заочної форм навчання у ВНЗ України з країн Азійського регіону. Розраховано економічний ефект від навчання іноземних студентів з країн Азійського регіону за 2012/13 та 2013/14 навчальні роки. Визначено структуру сумарного ефекту від експорту освітніх послуг.Документ Українсько-польське стратегічне партнерство в контексті аналізу двосторонніх відносин в системі вищої освіти(НТУ "ХПІ", 2016) Камардаш, Н. В.У статті проаналізовано основні аспекти розвитку українсько-польського стратегічного партнерства як такого, що базується на позитивній динаміці та результативних контактах в різних сферах, в контексті взаємозв’язку між ефективністю реалізації програм міжнародної співпраці та розвитку двосторонніх зв’язків в системі вищої освіти. Розглянуто визначальні події в сфері вузівської співпраці України та Польщі останніх років, визначено детермінанти, динаміку та тенденції розвитку в питанні освітньої міграції українського студентства,актуалізоване питання перспектив і наслідків міжнародної співпраці в сфері науки та освіти для обох країн.